لامپ ضد انفجار چیست

لامپ ضد انفجار از جمله انواع لامپ فلورسنت است که از یک فریم نازک که از استیل و یا آلومینیوم می باشد ساخته شده است در داخل بعضی از این لامپ ها لنزهایی وجود دارد که آن ها را در برابر شرایط سخت مقاوم می کند و موجب ترک خوردگی نمی شود. استفاده و نصب لامپ ضد انفجار به مقدار زیادی خطر انفجار را کاهش می دهد. لامپ ضد انفجار چیست ؟

کاربرد لامپ ضد انفجار چیست ؟

خوب است بدانید که یکی از اصلی ترین مشخصه های همه ی لامپ ها تولید گرمای زیاد می باشد. این گرمای زیاد در محیط های صنعتی که دارای تجهیزات و مواد قابل اشتعال می باشند خطرناک می باشد و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. بنابراین برای این مکان ها باید از لامپ های مخصوص استفاده کرد. ما در ادامه ی مطلب قصد داریم شما را با لامپ ضد انفجار و ویژگی های آن آشنا کنیم. لامپ ضد انفجار از یک فریم نازک که از استیل و یا آلومینیوم می باشد ساخته شده است در داخل بعضی از این لامپ ها لنزهایی وجود دارد که آن ها را در برابر شرایط سخت مقاوم می کند و موجب ترک خوردگی نمی شود.

استفاده و نصب لامپ ضد انفجار به مقدار زیادی خطر انفجار را کاهش می دهد. طراحی این لامپ ها به قدری مقاوم است که از انفجار گاز ها و بخار های قابل اشتعال جلوگیری می کند و در نتیجه موجب کاهش خطر آتش سوزی و انفجار می شود. استفاده از این لامپ ها همچنین موجب امنیت کارمندان در مکان های پر خطر می شود و خطراتی که آنها را تهدید می کند را کاهش می دهد.

کاربرد لامپ ضد انفجار چیست

لامپ ضد انفجار چیست و با لامپ معمولی چه تفاوتی دارد ؟

در تجهیزات لامپ های معمولی اتصالات سیم کشی، حباب، سوئیچ ها و … همگی در معرض اتمسفر اطراف می باشند و اگر یک جرقه بر اثر تکان سوئیچ ها، گرمای هوا و … در فضای قابل اشتعال ایجاد شود در آن مکان انفجار صورت می گیرد. اما در تجهیزاتی که در لامپ ضد انفجار استفاده می کنند انفجار به ندرت رخ می دهد و هر انفجاری که رخ دهد در داخل همان چراغ اتفاق می افتد و در این لامپ ها از تجهیزاتی استفاده شده است که از انتقال هر گونه جرقه ای از داخل لامپ به فضای بیرون جلوگیری می کند و مانع از ایجاد خطرات احتمالی می شود.
لامپ ضد انفجار برای مشاغلی که در محیط های خطرناک می باشند و در مکان هایی که بخار و گاز های خطرناک وجود دارد بسیار کاربردی می باشد. کارکنانی که در این محیط ها هستند در معرض انفجار قرار دارند بنابراین باید احتیاط های لازم در این مکان ها به درستی انجام شود. استفاده از لامپ های ساده و معمولی برای این مکان ها اصلا مناسب نمی باشد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

لامپ ضد انفجار چه ویژگی هایی دارد ؟

لامپ های ضد انفجار با مواد سنگین تر و قوی تری ساخته شده اند. لامپ های ضد انفجار قابلیت کار در محیط های خطرناک را دارند و به راحتی خراب نمی شوند. کیفیت ساخت بالای این لامپ ها باعث کاهش تعمیرات و هزینه می شود. این لامپ ها قابلیت تحرک بالایی دارند. به دلیل اینکه لامپ ضد انفجار دارای لنز باریک، فریم قوی و ساختار مناسب در برابر لرزش مقاوم است. ساطع کردن کمتر گرما به داخل چراغ از دیگر ویژگی های این لامپ ها می باشد و به همین دلیل است که فرصت جرقه که باعث انفجار می شود را کاهش می دهد و یا از بین می برد.
این لامپ ها از لحاظ مصرف انرژی کارایی بهتری دارند. ال ای دی های این لامپ ها قابلیت تولید نور مطلوب با دوره زمانی بیشتر از 100000 ساعت را دارند. با نصب این لامپ ها هزینه خرید و نگه داری برای شما کاهش پیدا می کند. لامپ ضد انفجار قابل حمل می باشند و می توان آن ها را با استفاده از لیفتراک یا سایر وسایل حمل و نقل از مکان به مکان دیگر انتقال داد. این لامپ ها گرمای خیلی کمی تولید می کنند و به همین دلیل احتمال جرقه کاهش پیدا می کند.

لامپ ضد انفجار چقدر دوام و ماندگاری دارد؟

همانطور که گفتیم چراغ های ضد انفجار نسبت به سایر چراغ ها دوام و ماندگاری بالاتری دارند زیرا این لامپ ها با مواد محکم تری ساخته می شوند و در برابر محیط های نامساعد مقاوم هستند. این لامپ ها مانند لامپ های معمولی به راحتی آسیب نمی بینند به همین دلیل استفاده از آن ها در مکان های نا امن بسیار مناسب می باشد. موادی که در ساختار این لامپ ها استفاده شده است سمی و یا مضر نیستند و هیچ نوع آسیبی را به محیط زیست وارد نمی کنند.

منبع

nooracomart.com