لامپ led برای رشد گیاه

چراغ‌های LED و زیر مجموعه آن ها نظیر لامپ ال ای دی در مقایسه با انواع دیگر چراغ‌هایی که برای رشد گیاهان استفاده می‌شوند (مانند HID) مزایای متعددی دارند. در این مطلب، ضمن ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد این لامپ‌‌ها برای پرورش گیاهان، به برخی از مهمترین مزایای لامپ led برای رشد گیاه اشاره خواهیم کرد.

لامپ led برای رشد گیاه

مزایای لامپ LED برای رشد گیاه

با پیشرفت سریع فناوری LED در سال‌های اخیر، پرورش‌دهندگان بیشتری اکنون برای فعالیت‌های داخلی خود به LED روی می‌آورند. لامپ led برای رشد گیاه عملکرد خوبی دارند و همچنین مقرون به صرفه‌تر هستند. با توجه به مزایای فراوان‌LED ها، از مصرف انرژی کمتر گرفته تا استحکام و طول عمر بیشتر، اکنون آن‌ها یک انتخاب عالی برای کولتیواتورهای داخلی با سطوح مختلف مهارت هستند. اگر قصد پرورش و رشد گیاه با لامپ‌های را دارید، در ادامه نکات مهمی را به شما آموزش خواهیم داد. قبل از خرید لامپ led برای رشد گیاه، دانستن اطلاعات بیشتر در مورد این چراغ‌ها ضروری است. در حال حاضر، سه نوع اصلی LED وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای پرورش گیاهان استفاده کنید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. برخی از مهمترین مزایای لامپ led برای رشد گیاه عبارت است از:

مزایای لامپ LED برای رشد گیاه

 چراغ‌های LED در مصرف انرژی کارآمدتر هستند

در مقایسه با چراغ‌های HID، LED‌ها بسیار کم مصرف‌تر هستند. آن‌ها از برق کمتری استفاده می‌کنند و در درازمدت هزینه‌ی بسیار کمتری خواهند داشت. اگرچه چراغ‌های LED سطح بالا گران‌تر هستند، اما پس‌انداز شما در طول زمان هزینه‌ی اولیه بالاتر را جبران می‌کند. به همین ترتیب، چراغ‌های LED با کیفیت نیز در مقایسه با HID طول عمر بیشتری دارند و می‌توانند سال‌ها بدون نیاز به تعمیر و نگهداری دوام بیاورند. در نتیجه لامپ led برای رشد گیاه بسیار مناسب است.

عملکرد آ‌ن‌ها خنک است

یکی دیگر از مزایای لامپ led برای رشد گیاه در مقایسه با چراغ‌های HID این است که گرمای بسیار کمتری تولید می‌کند. در نتیجه برای حفظ دمای مطلوب به سیستم‌های خنک کننده‌ی اضافی در گلخانه‌ی خود نیاز ندارید. با LED، می‌توانید گیاهان خود را به نور نزدیک‌تر کنید. ال ای دی‌ها گرمای کمتری تولید می‌کنند، که به معنای ضرر کمتر بر گیاهان شماست، بنابراین می‌توانید بدون هیچ گونه تاثیر منفی، چراغ‌ها را به گیاهان نزدیک کنید.

 چراغ‌های LED برنامه‌ی آبیاری شما را کاهش می‌دهند

با گرمای کمتری که توسط چراغ‌ها تولید می‌شود، خاک گلدان شما برای مدت طولانی‌تری مرطوب می‌ماند و در نتیجه مقدار دفعات آبیاری را کاهش می‌دهد. این ویژگی یکی از مهمترین مزایای لامپ led برای رشد انواع گیاه است. به مواد مغذی کمتری نیاز دارید
هنگامی که گیاهان را آبیاری می‌کنید، معمولا این کار را با تزریق مواد مغذی انجام می‌دهید. با استفاده از لامپ led برای رشد گیاه، علاوه بر آبیاری کمتر، گیاهان شما نسبت به قبل به مواد مغذی کمتری نیز نیاز دارند. در نتیجه علاوه بر صرفه جویی در مواد مغذی، برنامه‌ی آبیاری و تغذیه‌ی کمتر باعث کاهش خطر کمبود مواد مغذی می‌شود.

نکاتی که برای استفاده از لامپ LED برای رشد گیاه باید در نظر بگیرید

بسیاری از انواع لامپ led برای رشد گیاه دارای طیف نور ثابتی هستند که برای هر دو مرحله‌ی رویشی (رشد) و گلدهی مفید هستند. به این ترتیب، می‌توانید از نور یکسان در کل رشد گیاه خود از بذر تا زمان برداشت استفاده کنید. اما کسانی هستند که می‌خواهند نور را برای بهترین نتایج و کارایی مطلوب در هر مرحله از رشد تنظیم کنند. برای این منظور، برخی از چراغ‌های LED تجاری دارای یک کلید برای فعال کردن طیف نور گیاه یا طیف نور گل هستند. در اینجا عوامل دیگری وجود دارد که باید در هر مرحله از رشد در نظر گرفته شوند. به عنوان نمونه، به محض اینکه بذرهای شما جوانه زدند، گیاه شما برای رشد به نور نیاز دارد. با این حال، در مقایسه با گیاهان بالغ‌تر، نهال به نور شدید حساس‌تر است. به همین دلیل، هنگام شروع کار با‌LED های قوی باید مراقب باشید.
اگر LED شما دارای گزینه‌ی کم نور است، شدت آن را کم کنید. در غیر این صورت، چراغ‌های خود را بیشتر از نهال دور کنید. از سوی دیگر، اطمینان حاصل کنید که چراغ‌ها را خیلی به سمت بالا حرکت ندهید، زیرا این امر می‌تواند باعث شود که نهال به صورت دوکی و لاغر رشد کند.

منبع

www.royalqueenseeds.com