لامپ متال هالید برای اکواریوم

لامپ‌های متال هالید یکی از پرکاربردترین لامپ‌هایی هستند که به دلیل شدت نور بسیار زیاد محبوبیت دارند. به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، موارد استفاده از این لامپ‌ها بسیار گسترده است. یکی از کاربردهای لامپ متال هالید ، روشنایی آکواریوم است. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با ویژگی‌های لامپ متال هالید برای آکواریوم ارائه خواهیم داد.

لامپ متال هالید برای اکواریوم

انواع لامپ متال هالید برای آکواریوم

پیش از آن که در رابطه با لامپ متال هالید برای آکواریوم اطلاعاتی ارائه دهیم، بهتر است کمی بیشتر با ویژگی‌های این لامپ‌ها آشنا شویم. لامپ‌های متال هالید سیستم‌های روشنایی با شدت بالا (HID) هستند. آن‌ها نور شدیدی تولید می‌کنند و به دلیل این ویژگی برتر بسیار محبوب هستند. در نتیجه یکی از لامپ‌های انتخابی بسیاری از علاقه مندان به آکواریوم بوده و برای آکواریوم‌هایی با موجوداتی که نیاز به شرایط نوری بالا دارند ایده‌آل هستند. اندازه‌ی آن‌ها نسبتا کوچک است و بسیاری از لامپ‌های جدید برای آکواریوم به خوبی طراحی شده‌اند. بنابراین لامپ متال هالید برای آکواریوم از مزایای صرفه‌جویی در فضا نیز برخوردار است. یک لامپ واحد چند صد وات انرژی نور را تامین می‌کند، در حالی که سایر سیستم‌های روشنایی به چندین واحد نیاز دارند تا خروجی نور یکسانی را ارائه دهند. این لامپ‌ها همچنین ظاهری شیک به هر آکواریوم می‌دهند.
آیا تا به حال آکواریوم‌هایی را دیده‌اید که دارای تاثیرات موج‌دار و درخشان جذاب باشند؟ درست مانند خورشید که حرکت آب روی سطح نور را می‌گیرد و منعکس می‌کند. این اثر «خطوط زرق و برق» نامیده می‌شود. برای روشنایی آکواریوم، هالیدهای فلزی تنها منبع نور مصنوعی هستند که تا کنون این کار را انجام داده‌ و این خطوط درخشان را ارائه داده‌اند. آن‌ها شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و به آکواریوم و موجودات آن ظاهر طبیعی‌تری (مانند زیستگاه طبیعی خود) می‌بخشند. شما می‌توانید ماهی‌ها و مرجان‌های آکواریوم را در رنگ‌های خود ،همانطور که در اقیانوس ظاهر می‌شوند، نمایان کنید.

انواع لامپ متال هالید برای آکواریوم

نکات انتخاب لامپ متال هالید برای آکواریوم

اکنون در مورد گزینه‌های زیادی که قبل از سرمایه‌گذاری در لامپ متال هالید برای آکواریوم باید مورد توجه قرار گیرد بحث می‌کنیم. ابتدا باید به خاطر داشته باشید که قصد دارید چه موجوداتی را در آکواریوم خود نگه دارید. سپس در مورد میزان روشنایی لامپ تصمیم بگیرید. لامپ متال هالید در حال حاضر در وات و دماهای مختلف به فروش می‌رسد. برخی دیگر از این نکات عبارت‌اند از:

تعیین توان مناسب

انتخاب وات به میزان عمق آکواریوم شما مربوط می‌شود، زیرا عمق آکواریوم بر نفوذ نور و شدت نور تاثیر می‌گذارد به عنوان مثال، غالبا از استفاده از لامپ 250 وات برای آکواریوم‌هایی با عمق 30 اینچ با مرجان‌های مخلوط با صدف توصیه می‌شود. لامپ‌های ۴۰۰ وات نیز برای آکواریوم‌هایی با عمق 48 اینچ یا آکواریوم اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 درجه‌ی کلوین

هنگام انتخاب لامپ متال هالید برای آکواریوم ، انواع مختلفی از دما وجود دارد. محدوده‌ی آن از 4000K تا 20000K متغیر است (K درجه‌ی کلوین و قرائتی است که برای درجه‌بندی رنگ لامپ‌ها استفاده می‌شود).
علاقه‌مندان به صخره های آب شور باید از لامپ‌هایی در محدوده آبی بیشتر (محدوده‌ی 10.000-20.000 K) استفاده کنند. 5500 درجه‌ی K معادل نور خورشید است. هر چه درجه‌ی K پایین‌تر باشد، چراغ سفیدتر یا زردتر به نظر می‌رسد و هرچه بیشتر باشد، نور آبی‌تر است.

برخی نکات دیگر

به طور کلی لامپ‌های متال هالید بسته به نوع لامپ و نیاز موجودات آکواریوم باید هر شش تا دوازده ماه تعویض شوند. نورپردازی متال هالید در مقایسه با فلورسنت گران‌تر است، اما نگرانی اصلی در استفاده از نورپردازی متال هالید میزان حرارتی است که ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توانید از فن‌های خنک کننده برای تهویه‌ی مناسب گرمای به دام افتاده در لامپ یا سایبان استفاده کنید. اگر گرما به درستی مهار نشود، نه تنها بر عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد، بلکه دمای آب کواریم نیز افزایش می‌یابد و مشکلات جبران ناپذیری به وجود می‌آید. بنابراین یک چالش بزرگ هنگام استفاده از لامپ متال هالید برای آکواریوم، حفظ دمای قابل قبول آب شور است. به همین دلیل است که موقعیت روشنایی متال هالید بسیار مهم است.
توصیه می‌شود لامپ مورد استفاده 12 اینچ از سطح آب فاصله داشته باشد. به این ترتیب، گردش هوای کافی تایید شده و همچنین به حداقل رساندن انتقال حرارت از دستگاه به آب کمک می‌کند. لازم است علاقه‌مندان با سیستم بزرگ‌تر از چیلرهای آب مخصوصا در تابستان استفاده کنند.

منبع

www.saltwater-aquarium-online-guide.com