انواع لامپ‌های گازی

برای روشنایی داخلی خانه، اغلب افراد از لامپ‌های رشته‌ای، هالوژن و LED استفاده می‌کنند. اما انتخاب این لامپ‌ها برای محیط بیرون و فضاهای بزرگ مناسب نیست. لامپ‌های معمولی که در خانه نصب می‌شوند نمی‌توانند ولتاژهای بسیار بالا را تحمل کرده و هزاران لومن نور تولید کنند. در نتیجه برای این کاربردها به لامپ‌های خاصی نظیر لامپ متال هالید نیاز است. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع لامپ‌های گازی ارائه خواهیم کرد.

انواع لامپ‌های گازی

بررسی انواع لامپ‌های گازی

پیش از این که به بررسی انواع لامپ‌های گازی بپردازیم، بهتر است سه دسته‌ی اصلی لامپ را معرفی کنیم: لامپ‌های رشته‌ای که با گرم کردن رشته‌ی تنگستن تا زمانی که شروع به درخشندگی کند، نور ساطع می‌کنند (لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی). لامپ‌های تخلیه‌ی گاز که با ایجاد تخلیه‌ی الکتریکی از طریق گاز یونیزه نور تولید می‌کنند (لامپ‌های تخلیه با شدت بالا و لامپ‌های تخلیه با شدت کم).  دیودهای ساطع کننده‌ی نور که در آن نور با عبور جریان از مواد نیمه هادی (چراغ‌های LED) تولید می‌شود. انواع مختلفی از لامپ‌های تخلیه با شدت بالا یا HID وجود دارند که همه‌ی آن‌ها با ترکیباتی که برای تولید نور استفاده می‌شود متفاوت هستند: جیوه، سدیم، هالید فلز یا مخلوطی از آن‌ها. با توجه به این ترکیبات، 3 مورد از رایج‌ترین انواع لامپ‌های گازی HID عبارت‌اند از: لامپ‌های بخار جیوه- لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا-لامپ‌های متال هالید

بررسی انواع لامپ‌های گازی

انواع لامپ‌های گازی کدام است ؟

قبل از اینکه به جزئیات بیشتر درباره‌ی لامپ‌های تخلیه با شدت کم و زیاد بپردازیم، باید بدانیم لامپ تخلیه‌ی گاز چیست. برخی از لامپ‌های تخلیه‌ی گاز ممکن است بیشتر شبیه چراغ‌های رشته‌ای باشند، در حالی که برخی دیگر مانند چراغ‌های فلورسنت اندازه و شکل کاملا متفاوتی دارند. اما اصل کار لامپ‌های تخلیه گاز با لامپ‌های رشته‌ای بسیار متفاوت است، به جای گرم کردن یک رشته برای تولید نور که خیلی موثر نیست (زیرا انرژی زیادی در اثر گرما هدر می‌رود)، آن‌ها با ایجاد یک تخلیه‌ی الکتریکی نور تولید می‌کنند. گاز یونیزه به شما امکان می‌دهد بسته به نوع گاز مورد استفاده در لامپ یا پوشش داخلی لوله، در رنگ‌های مختلف نور ایجاد کنید و همچنین به طور قابل توجهی کارایی و طول عمر لامپ را افزایش می‌دهد. لامپ‌های تخلیه‌ی گاز همچنین برای کنترل جریان عرضه شده به لامپ، به بالاست مخصوص نیاز دارند. انواع لامپ‌های گازی را می‌توان بر اساس فشار گاز داخل لامپ به دو دسته تقسیم کرد: لامپ‌های تخلیه گاز با فشار بالا و لامپ‌های تخلیه‌ی گاز کم فشار.

انواع لامپ‌های گازی کدام است ؟

 لامپ‌های تخلیه‌ی فشار قوی

یکی از انواع لامپ‌های گازی ، لامپ‌های تخلیه‌ی فشار قوی هستند. این لامپ‌ها حاوی گازهای تحت فشار مانند آرگون، زنون، نئون، کریپتون، جیوه، سدیم در داخل یک لوله‌ی قوس کوچک واقع در لامپ هستند. گاز داخل چراغ‌های تخلیه‌ی فشار قوی دارای فشار مشابه یا بیشتر (تا 30 بار و بیشتر) نسبت به اتمسفر (تقریبا 1 بار) هستند و برخی از این لامپ‌ها در دمای بسیار بالا تا 3000 درجه‌ی سانتی‌گراد (5400 درجه‌ی فارنهایت) کار می‌کنند. به دلیل فشار زیاد و تخلیه شدید، این چراغ‌ها می‌توانند در اندازه‌ی کوچک‌تر از لامپه‌ای تخلیه فشار کم ساخته شوند. از لامپ‌های تخلیه‌ی فشار قوی به دلیل قدرت و روشنایی زیاد، برای روشنایی فضاهای بزرگ داخلی و خارجی مانند استادیوم‌ها، سالن‌ها، انبارها، پارکینگ‌ها، مغازه‌ها و غیره استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از لامپ‌های تخلیه‌ی فشار قوی عبارت‌اند از لامپ‌های بخار جیوه، لامپ‌های بخار سدیم با فشار بالا و لامپ‌های متال هالید.

لامپ‌های تخلیه‌ی کم فشار

لامپ‌های تخلیه‌ی فشار پایین دارای گاز داخل لامپ با فشار بسیار کمتر (حدود 30 میلی بار برای چراغ‌های فلورسنت) نسبت به فشار اتمسفر (تقریبا 1 بار) هستند و در دمای متوسط در حدود 40 درجه‌ی سانتی‌گراد (104 درجه‌ی فارنهایت) کار می‌کنند. لامپ‌های تخلیه کم فشار به دلیل راندمان بالای انرژی شناخته شده‌اند، بنابراین لامپ‌هایی مانند فلورسنت معمولا در روشنایی خانه و محل کار استفاده می‌شوند. برخی از نمونه‌های لامپ‌های تخلیه‌ی کم فشار عبارت‌اند از لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های سدیم کم فشار (که یکی از کارآمدترین منابع نور مصنوعی هستند) و چراغ‌های نئون.
لامپ‌های تخلیه با شدت بالا (HID) یکی دیگر از انواع لامپ‌های گازی هستند. این چراغ‌ها با ایجاد یک قوس الکتریکی بین الکترودها (معمولا از تنگستن) در یک لوله‌ی قوس نیمه شفاف یا شفاف کار می‌کنند. رایج‌ترین نمونه‌های لامپ‌های تخلیه با شدت بالا عبارت‌اند از لامپ‌های متال هالید و لامپ‌های قوس زنون.
منبع

www.ledwatcher.com