طول عمر لامپ بخار جیوه

لامپ بخار جیوه از جمله لامپ های گازی است که با رنگ نور زرد و آفتابی خود در مکان های عمومی و سرباز مورد استفاده قرار می گیرد. طول عمر لامپ بخار جیوه مزیت اصلی این لامپ های گازی است در این مقاله طول عمر لامپ بخار جیوه و سایر مزایای این لامپ ها را بررسی می کنیم.

طول عمر لامپ بخار جیوه

میزان طول عمر لامپ بخار جیوه

طول عمر لامپ بخار جیوه به طور متوسط 24000 ساعت است. اما موارد شناخته شده ای وجود دارد که این نوع لامپها بیش از 20 سال کار کرده اند. در مقایسه، متوسط طول عمر لامپ های هالوژن فقط 2500 – 3500 ساعت، لامپ CFL – 15000 ساعت، لامپ متال هالید 10000 – 15000 ساعت، لامپ HPS 24000 و لامپ LED بیش از 25000 ساعت است.
علاوه بر طول عمر لامپ بخار جیوه ، این لامپ ها بازدهی (در مقایسه با بعضی از انواع لامپ ها) بالایی دارند. لامپ های بخار جیوه دارای بازدهی مناسب 30 تا 60 لومن در وات هستند. این 2 تا 4 برابر بیشتر از کارایی لامپهای رشته ای و لامپهای هالوژن است و حتی می تواند با لامپهای متال هالید و برخی از لامپهای فلورسنت مطابقت داشته باشد. با این حال، هنگامی که آنها با رقبای خود در روشنایی فضای باز نظیر سدیم فشار بالا و LED مقایسه می شوند، لامپ های بخار جیوه نمی توانند از نظر بازده انرژی با آنها رقابت کنند. قیمت مناسب از دیگر مزایای این لامپ ها در کنار طول عمر لامپ بخار جیوه است. لامپ های بخار جیوه فشار بالا بسیار ارزان هستند.

میزان طول عمر لامپ بخار جیوه

معایب لامپهای بخار جیوه

در کنار مزایای بسیار نظیر طول عمر لامپ بخار جیوه و … این لامپ ها معایبی نیز دارند. مانند سایر لامپهای تخلیه گاز مانند چراغهای فلورسنت و سایر لامپهای HID ، لامپهای بخار جیوه نیز حاوی قسمتهای کوچکی از عنصر سمی – جیوه است که روند دفع را دشوارتر می کند. اگرچه انواع لامپ های بخار جیوه با پوشش فسفر وجود دارد که باعث بهبود عملکرد رنگ می شود ، لامپ های بخار جیوه معمولی رنگ ها را بسیار ضعیف نشان می دهند، اجسام زیر این چراغ ها مایل به کبود یا سبز هستند. از آنجا که پوست انسان در زیر این چراغ ها به رنگ سبز نامطلوب به نظر می رسد ، به همین دلیل است که از این لامپ ها به طور معمول در خانه یا در فیلم و عکس استفاده نمی شود. انواع دیگر لامپ ها مانند لامپ های رشته ای ، هالوژن ، متال هالید و حتی LED ها عملکرد بسیار بهتری را ارائه می دهند و بنابراین در بسیاری از برنامه ها جایگزین لامپ های بخار جیوه می شوند.
در مقایسه با لامپ های رشته ای تنگستن و حتی برخی از چراغ های فلورسنت، کارایی لامپ های بخار جیوه کاملاً خوب است ، با این حال ، وقتی صحبت از روشنایی بیرونی با قدرت بالا ، هالید فلز، لامپ های سدیم فشار بالا و LED می شود هنوز هم می تواند اثر درخشان بهتری نسبت به لامپ های بخار جیوه ارائه دهد. میزان لومن کمتر در هر وات ، لامپهای بخار جیوه انرژی بیشتری را برای تولید همان مقدار نور مصرف می کنند
زمان گرم شدن و راه اندازی مجدد – برای روشن شدن لامپ چند دقیقه زمان گرم شدن وجود دارد و همچنین اگر لامپ در دمای مطلوب کار کرده باشد 4 – 8 دقیقه زمان راه اندازی مجدد وجود دارد. دوام و ایمنی – بخار جیوه ، مانند سایر لامپهای تخلیه گاز ، در دوام مشکل دارند زیرا به راحتی شکسته می شوند (لامپهای LED بسیار دوام بیشتری دارند). همچنین ، از آنجا که لامپ حاوی جیوه است که برای انسان و حیوان بسیار سمی است ، باید برای جلوگیری از خطرات ایمنی ، به درستی دفع شود.محدودیت های دولتی – محدودیت های دولتی خاصی در بسیاری از کشورها وجود دارد که لامپ های بخار جیوه را برای حمایت از استفاده از فن آوری های روشنایی جدیدتر و کارآمدتر مانند LED حذف می کند.

منبع

edisontechcenter.org