عیب یابی لامپ متال هالید

توضیحات متا گاهی اوقات لامپ‌ متال هالید دچار مشکل شده و باید عیب یابی شوند. با مشخص شدن مشکل، می‌توان آن را به راحتی برطرف کرده و سیستم روشنایی را بازگرداند. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با عیب یابی لامپ متال هالید ارائه خواهیم کرد. سیستم‌های روشنایی متال هالید در فضاهای بزرگ مانند ساختمان‌‌های تجاری و فروشگاه‌ها به عنوان رایج‌ترین نوع روشنایی شناخته شده و بسیار محبوب هستند. با وجود این گاهی اوقات لامپ‌های متال هالید دچار مشکل شده و باید عیب یابی شوند. با مشخص شدن مشکل، می‌توان آن را به راحتی برطرف کرده و سیستم روشنایی را بازگرداند. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با عیب یابی لامپ متال هالید ارائه خواهیم کرد.

عیب یابی لامپ متال هالید

پیش از عیب یابی لامپ متال هالید چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مانند هر لامپ، لامپ‌های متال هالید علائم قابل توجهی را نشان می‌دهند که زمان تعویض لامپ فرا رسیده است. متاسفانه اکثر افراد به علائم هشداردهنده توجه نمی‌کنند. پیش از آموزش عیب یابی لامپ متال هالید، ابتدا باید درک کنیم که تنها لامپ‌هایی که می‌توانند تا نقطه‌ی خرابی سخت خود کار کنند، لامپ‌های رشته‌ای و هالوژنی هستند. این لامپ‌ها فقط یک رشته دارند که می‌شکند و بدین ترتیب مدار هنگام خرابی قطع می‌شود. اما همه‌ی لامپ‌های تجاری دیگر مانند CFL ، Fluorescent و HID نیاز به بالاست دارند. هر لامپ یا سیستم روشنایی که به بالاست نیاز دارد، طوری طراحی شده است که تا زمانی که لامپ به طور کامل بسوزد کار نمی‌کند. عدم تعویض این لامپ‌ها قبل از خرابی کامل، به بالاست آسیب می‌رساند و باعث افزایش شدید هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود. در مورد متال هالید نیز، اکثر تولیدکنندگان به این لامپ‌های HID با عمر تقریبی 20000 ساعت امتیاز می‌دهند. این رتبه‌بندی به معنای نقطه‌ای است که در آن لامپ‌ها خراب می‌شون ، اما در مورد تعمیر و نگهداری، این زمان از سایر لامپ ها فراتر نمی‌رود. در این مرحله، همه‌ی لامپ‌ها باید تعویض شوند. با تعویض لامپ‌ها قبل از سوختن به خوبی می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

بررسی عیب یابی لامپ متال هالید

نشانه‌هایی برای عیب یابی لامپ متال هالید و آگاهی از زمان تعویض

از جمله نشانه‌هایی برای عیب یابی لامپ متال هالید و آگاهی از زمان تعویض این است که به نظر می‌رسد که لامپ رنگ متفاوتی دارد یا صورتی می‌شود. چراغ به صورت دوره‌ای روشن و خاموش می‌شود یا روشن شدن آن زمان زیادی طول می‌کشد.  سیستم روشنایی صداهای ناهنجاری دارد. به نظر می رسد لامپ‌ها سبز یا آبی می‌شوند. لامپ متال هالید جدید به اندازه‌ی لامپ‌های قدیمی روشن یا سفید نیست.

نحوه عیب یابی لامپ متال هالید

بررسی و عیب یابی لامپ متال هالید

لامپ‌های متال هالید متعلق به خانواده‌ای از لامپ‌های تخلیه با شدت بالا (HID) هستند که شامل لامپ‌های بخار جیوه و بخار سدیم می‌شوند. مانند لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های HID با تحریک گاز محدود شده بین یک جفت الکترود نور تولید می‌کنند و برای محدود کردن کشش جریان و ایجاد ولتاژهای شروع و کارکرد مناسب به بالاست نیاز دارند. اگر لامپ متال هالید شما روشن نشده یا به طور نامنظم می‌سوزد، ممکن است بالاست یا لامپ مشکلی داشته باشند. لامپ‌های متال هالید عمر طولانی دارند، اما در نهایت فرسوده می‌شوند. چند روش ساده برای عیب یابی لامپ متال هالید وجود دارد.

۱- مرحله‌ی اول

لامپ را بررسی کنید؛ ممکن است در پریز شل شده باشد. اگر چنین است، آن را محکم کنید. اگر مشکوک هستید که لامپ دچار انفجار شده یا معیوب شده است لامپ جایگزین را امتحان کنید.

۲- مرحله‌ی دوم

مشخصات بالاست روی پلاک، از جمله ولتاژ، توان و نوع لامپ را بخوانید و مطمئن شوید که آن‌ها با ویژگی‌های لامپ مطابقت دارند.

۳- مرحله‌ی سوم

شکن تغذیه کننده‌ی لامپ را خاموش کرده و اتصالات بالاست را با پیچ گوشتی محکم کنید. اگر لامپ هرگز کار نکرده است، مطمئن شوید که سیم‌کشی با نمودار برچسب بالاست مطابقت دارد و ولتاژ وارد شده به بالاست صحیح است. برخی از بالاست‌ها به برق 240 ولت نیاز دارند که توسط دو سیم داغ حامل 120 ولت تامین می‌شود و به دو قطع کننده‌ی جداگانه در پنل متصل شده است.

۴- مرحله‌ی چهارم

برای عیب یابی لامپ متال هالید، در داخل بالاست به دنبال فیوز منفجر شده باشید و فیوز سالم آن را جایگزین کنید. خروجی بالاست را با دستگاه تست ولتاژ بررسی کنید. لامپ را روشن کرده و انتهای لامپ تستر را با لامپ در جای خود به الکترودهای لامپ لمس کنید، سپس لامپ را برداشته و همان آزمایش را انجام دهید. شما باید در هر دو حالت که با خروجی مشخص شده در برچسب موافق است، قرائت ولتاژ را دریافت کنید.

۵- مرحله‌ی پنچم

برای ادامه‌ی عیب یابی لامپ متال هالید، تمام قطعات الکتریکی دیگر که در مدار مشابه لامپ قرار دارند را قطع یا خاموش کنید و سپس لامپ را دوباره امتحان کنید. اگر روشن شود، احتمالا مدار اضافه بار است.

منبع

www.hunker.com