لامپ های ال ای دی

امروزه استفاده و خرید لامپ ال ای دی نقش مهمی را در صنعت الکترونیک و روشنایی ایفا می کنند و این صنعت روز به روز دچار تحول و پیشرفت های روزافزون میشود. می توان گفت لامپ های ال ای دی ، نقطه ی عطفی برای صنعت روشنایی محسوب می شوند. LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود منتشر کننده نور می باشد. دیود های ال ای دی در ساخت تلویزیونها، ساعت های دیجیتالی، چراغ های راهنمایی و رانندگی و علی الخصوص لامپ ها بکار می روند.
لامپ های ال ای دی، نسبت به سایر لامپ ها کیفیت بهتر و مصرف انرژی بهینه تری دارند. این لامپ ها تضعیف انرژی کمتری دارند و حدود 90 درصد انرژی دریافتی را به روشنایی تبدیل می کنند. بنابراین این لامپ ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار مناسب می باشند و امروزه نقش مهمی را در بهینه سازی مصرف انرژی ایفا می کنند. و با توجه به این مزیت، از کارایی و طول عمر بسیار بالایی در میان سایر لامپ ها و ادوات روشنایی دیگر مانند لامپ های فلورسنت برخوردارند.

لامپ های ال ای دی

لامپ های ال ای دی فیلامنتی با ظاهری شبیه لامپ های رشته ای

لامپ های ال ای دی برخلاف سایر لامپ ها، پرتوهای مادون قرمز و ماوراء بنفش تولید نمی کنند. از این رو برای سلامت چشم آسیب زا و مخرب نیستند. به همین دلیل با گذشت زمان جایگاه ویژه ای را در صنعت روشنایی برای خود بدست آورده اند. در ساخت لامپ های ال ای دی از رشته های لامپ های قدیمی استفاده نمی شود و بجای آن از نیمه رساناها استفاده میشود. با عبور جریان الکتریکی از این نیمه رسانا ها، نور تولید میشود. و با جذب این نور توسط پوشش فسفری، لامپ درخشنده و روشن میشود. لامپ های ال ای دی از اجزای مختلفی مانند خنک کننده، درایور، حباب، سرامیک، سرپیچ، برد ال ای دی تشکیل شده است.

در گذشته به کارگیری لامپ های رشته ای، با مصرف انرژی بالا سبب افزایش گاز های گلخانه ای می شد. ولی امروزه با رشد و پیشرفت لامپ های ال ای دی، تحولی شگرف در حوزه روشنایی و مصرف بهینه انرژی ایجاد شده است. و از سال 2007 به بعد، تولید و بکارگیری این لامپ ها گسترش یافته است. لازم به ذکر است که دیود های ال ای دی از گذشته برای خاموش یا روشن بودن نمایشگر ها و یا سایر مدارات الکترونیکی استفاده می شد. ولی امروزه با رشد و گسترش تکنولوژی ، این دیود ها نور را در رنگ ها و شدت های گوناگون و طول موج های مشخص و در جهت خاص متمرکز می کنند و برای ساخت لامپ های ال ای دی بکار می روند.

لامپ های ال ای دی فیلامنتی با ظاهری شبیه لامپ های رشته ای

انواع مختلف لامپ های ال ای دی

لامپ های ال ای دی انواع مختلفی را دارند که هر کدام بسته به نوع و ظاهر و مشخصات فنی، کاربرد مشخص و گوناگونی دارند که چند نمونه از آنها عبارتند از : لامپ ال ای دی حبابی ،لامپ های ال ای دی گل ،لامپ های فیلامنتی ،لامپ های هالوژنی COB و SMD ،لامپ های شمعی ،لامپ های وال واشر ،ریسه های ال ای دی شلنگی و نواری ،لامپ های ال ای دی قارچی ،لامپ های زیتونی ،لامپ های ال ای دی اشکی ، همچنین لامپ های ال ای دی از نظر فناوری ساخت به سه دسته تقسیم میشوند. که به ترتیب از نسل های قدیمی تر تا به نسل های جدیدتر و پیشرفته تر عبارت اند از: لامپ های پاور (Power LED) ،لامپ های اس ام دی (SMD) ،لامپ های COB

معرفی مزایا و معایب این لامپ ها

می توان گفت لامپ های ال ای دی سراسر مزیت اند. از مزایای منحصر به فرد این لامپ ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همانطور که قبلا نیز گفتیم، این لامپ ها مصرف انرژی پایین تری دارند و روشنایی قابل توجه و بسیار مناسبی را تولید میکنند و کیفیت نور این لامپ ها بسیار بالاست. طول عمر بسیار بالایی دارند. در همان لحظه و به صورت آنی روشن میشوند و از همان ابتدا بیشترین روشنایی را دارند و نیاز به زمان برای تولید نور حداکثر ندارند. به عبارت دیگر ثبات شدت نور دارند.
گرمای کمتری تولید می کنند و توسط خنک کننده خنک می شوند. بنابراین آسیب کمتری به مدار داخلی لامپ میرسد. همچنین خطرات آتش سوزی و سوختگی به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. این لامپ ها مواد سمی و خطرناک مانند جیوه و یا پرتوهای خطرناک مادون قرمز یا فرابنفش ندارند. بنابراین برای سلامتی انسان بی خطر هستند.
تحت تاثیر دماهای بالا و یا پایین قرار نمی گیرند و به درستی کار میکنند. لامپ های ال ای دی از قابلیت تنظیم میزان نور و تغییر زاویه تابش برخوردارند. تنوع بالای این لامپ ها و رنگ بندی های متنوع آن ها، باعث شده در هر مکانی مورد استفاده قرار بگیرند. شاید تنها عیب لامپ های ال ای دی قیمت بالای آنها می باشد، که بدون شک این لامپ ها با وجود مزایا و قابلیت های بی نظیر، ارزش هزینه کردن را دارند و امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.

منبع

edisontechcenter.org