روش تعمیر لامپ LED حبابی

لامپ‌های LED حبابی دارای یک مدار در داخل خود هستند که تعداد زیادی از آن‌ها در سری هدایت می‌شوند. مانند چراغ‌های کریسمس چشمک‌زن اگر یکی دیگر بسوزد، کار نمی کند. توجه داشته باشید که دلایل زیادی برای کار نکردن لامپ ال ای دی وجود دارد. اگرچه کار درست این است که چراغ سوخته را جایگزین کنید، اما گاهی اوقات امکان تعمیر آن نیز وجود دارد. در این مطلب روش تعمیر لامپ LED حبابی را بررسی خواهیم کرد.

روش تعمیر لامپ LED حبابی

بررسی و روش تعمیر لامپ LED حبابی

چراغ‌های LED یک راه حل ایده‌آل برای روشنایی در دنیای مدرن، با مزایای برجسته و طول عمر باورنکردنی تا 50000 ساعت هستند. با این حال، هیچ چیز کامل نیست. اما با یادگیری روش تعمیر لامپ LED حبابی می‌توانید از آن مدت بیشتری استفاده کنید. در فرآیند استفاده، علاوه بر مزایا، گاهی اوقات LED‌ها نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. LED ها مانند لامپ‌های رشته‌ای سوخته (فیلامنت شکسته) نیستند، بلکه فقط کم نور می‌شوند و روشنایی آن‌ها کاهش می‌یابد. تجمع گرما، پیچ خوردن بیش از حد لامپ‌ها یا قرار دادن‌LED ها در مدارها و لوازم جانبی الکتریکی نامناسب از دلایل متوقف شدن کار‌LED ها است. علاوه بر این، خازن‌ها، درایورها و دیودهای بی‌کیفیت نیز عوامل اصلی در کاهش عمر لامپ‌های LED هستند. چگونه آن‌ها را برطرف کنیم؟

بررسی و روش تعمیر لامپ LED حبابی

مراحل و روش تعمیر لامپ LED حبابی

هنگامی که مشکل LED به طور ناگهانی از کار می‌افتد اولین کاری که باید انجام دهید این است که قطع‌کننده‌ی مدار را بررسی کنید. اگر مشکلی وجود ندارد، برق را خاموش کرده و قسمت‌های داخلی لامپ مانند خازن‌ها، درایورها و غیره را بررسی کنید.
لامپ‌های رشته‌ای سنتی به هیچ وجه قابل تعمیر نیستند، در حالی که در لامپ‌های LED تقریبا می‌توانید همه چیز را تعمیر کنید. فقط باید نقص را پیدا کنید، کمی آن را تعمیر کنید و عمر لامپ خود را افزایش دهید. اگر با روش تعمیر لامپ LED حبابی آشنا شوید، حتی می‌توانید تمام ابزارهای لازم را در خانه پیدا کنید. تنها چیزی که شما نیاز دارید این است که زمانی برای آن پیدا کنید. در ادامه روش تعمیر لامپ LED حبابی را در ۵ مرحله‌ی ساده آموزش خواهیم داد.

۱- باز کردن لامپ : این لامپ‌ها به راحتی با استفاده از پیچ گوشتی در اطراف مفصل باز می‌شوند، قطعات از نوعی پلاستیک ساخته شده‌اند، بنابراین نگران خراب شدن وسایل نباشید.
۲- آزمایش LEDها : LED‌ها دیودهایی هستند که نور ساطع می‌کنند، بنابراین دیود بودن به این معنی است که جریان فقط در یک جهت حرکت می‌کند، نه در جهت مخالف. استفاده از مولتی‌متر برای انجام آزمایش پیوستگی بسیار مناسب به نظر می‌رسد. همه‌ی آن‌ها را آزمایش کنید، هنگامی که LED را پیدا کردید که روشن نمی‌شود، با قلم روی آن علامت بگذارید.۳- LED سوخته را بکشید : با استفاده از دم‌باریک، LED سوخته را آرام بکنید. ۴- لحیم‌کاری : محل باقی مانده توسط led پایه‌ی فلزی روی PCB است. از سیم لحیم و آهن لحیم‌کاری برای اتصال پایه‌ی فلزی جدا شده استفاده کنید. چسب مورد استفاده در لامپ قوی نیست، فقط نقاط اتصال لامپ را در آنجا ببندید، اما در صورت لزوم می‌توان از چسب برای بستن آن استفاده کرد.
۵- روش تعمیر لامپ LED حبابی به همین سادگی‌ است! از آنجا که led بسیار روشن است، نمی‌توان نتیجه را در تصویر نشان داد. اگرچه یکی از LED‌ها سوخته است اما با وجود led‌های دیگر لامپ به خوبی کار می‌کند.
حال که روش تعمیر لامپ LED حبابی را یاد گرفتید، می‌توانید این روند را با سوختن هر لامپ تکرار کنید. امیدواریم در این مقاله بتوانید اطلاعات مفیدی در مورد مشکلات رایج چراغ LED داشته باشید. به یاد داشته باشید که هنگام بروز چنین مشکلاتی، باید با حوصله علت مشکل را پیدا کنید تا راه حل معقولی بیابید. مهمتر از همه، همیشه ایمنی لازم را برای محافظت از خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، هنگام تعمیر چراغ‌ها، منبع تغذیه را قطع کرده و فقط در صورت صلاحیت و آگاهی در مورد آن مشکل را تعمیر کنید. در غیر این صورت، کمک از برقکار حرفه‌ای بهینه‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه برای شما خواهد بود.

منبع

www.instructables.com