تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم

برای بررسی تفاوت لامپ بخار جیوه و لامپ بخار سدیم ابتدا باید هر یک را به طور جداگانه بررسی کنیم. این دو نوع لامپ هر دو لامپ گازی هستند و عموما برای مصارف صنعتی و تجاری استفاده می شوند. برای بررسی تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم باید بدانیم که لامپهای سدیم فشار بالا (HPS) و لامپهای سدیم فشار کم (LPS) وجود دارند، اما عملکرد آنها به روشی مشابه است. هر دو لامپ تخلیه گاز هستند که با ارسال تخلیه الکتریکی از طریق پلاسما، نور تولید می کنند. خود پلاسما حالت چهارم ماده است که کمتر شناخته شده است : گازی یونیزه که در آن الکترون از اتم یا مولکول آزاد می شود، جایی که الکترون و یون می توانند با هم زندگی کنند.

تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم

بررسی تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم

یک لوله شیشه ای بوروسیلیکات (داخل خود لامپ) حاوی کوکتل فلز سدیم جامد، آرگون (گاز نجیب) و نئون است. اما بوروسیلیکات چیست؟ بروسیلیکات از سیلیس و تری اکسید بور ساخته شده است که دو جز اصلی شیشه هستند. این نوع شیشه در برابر شوک حرارتی مقاومت بیشتری دارد و می تواند تا 329 درجه فارنهایت را تحمل کند.
با روشن شدن لامپ، فلز سدیم جامد موجود در داخل لوله بوروسیلیکات بخار می شود. در حالی که سدیم به آرامی در حال گرم شدن است، لامپ نور درخشان مایل به قرمز / صورتی ایجاد می کند. پس از گرم شدن، به رنگ زرد آشنایی تبدیل می شود که در بیشتر تنظیمات فضای باز با آن آشنا هستید. این به این دلیل است که نئون ابتدا بخار می شود و مسئول درخشش قرمز است. در اخرسدیم بخار می شود و مسئول درخشش زرد است.
برای درک تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم باید بدانیم که به منظور روشن ماندن، لامپهای بخار سدیم برای کنترل جریان الکتریکی به بالاست به ولتاژ اضافی دارند. جریاناتی که توسط یک لامپ بخار سدیم احاطه شده است، نور را در حساس ترین فرکانس رنگ به چشم انسان ایجاد می کند. به عنوان یک رنگ زرد تک رنگ دیده می شود، اما این لامپ ها را به روشنایی شب محدود می کند. در ادامه تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم بررسی می کنیم.
به عنوان یک نقطه مرجع برای درک و درک فرکانس های نور لامپ های رشته ای باعث ایجاد نور در فرکانس های مادون قرمز تا UV می شوند. مسئله این نوع لامپ ها این است که بسیاری از نورهای ساطع شده حتی برای چشم انسان قابل مشاهده نیستند و بنابراین در نهایت باعث اتلاف انرژی می شود زیرا فقط فرکانس های خاصی دیده می شود. رنگ هایی که به ما امکان می دهد ببینیم از لامپ بخار سدیم متنوع ترند اما از نظر انرژی کارآمد نیستند.

 

بررسی تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم

کاربرد لامپ بخار سدیم

برای درک تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم باید بدانیم که لامپ بخار سدیم طیف محدودی از نور را ساطع می کنند و بنابراین استفاده از آنها به تنظیمات بیرونی محدود می شود. بیشترین کاربرد آنها در روشنایی حیاط خلوت، روشنایی بزرگراه ها، چراغ های خیابان و تونل ها است. اگرچه آنها مانع توانایی چشم انسان برای دیدن رنگ واقعی اشیا در زیر درخشش آنها می شوند، اما برای مناطق بزرگ که به روشنایی نیاز دارند ، کم مصرف ترین گزینه هست. بسیار کارآمد انرژی، طول عمر تا 50،000 ساعت، دمای رنگ گرم.نور ساطع شده آنها می تواند به مه نفوذ کند. برای درک بهتر تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم در ادامه لامپ های بخار جیوه را بررسی می کنیم

لامپ های بخار جیوه

اما تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم چیست ؟ لامپهای بخار جیوه بیش از یک قرن پیش توسعه یافته و در دهه 1930 مورد استفاده گسترده قرار گرفتند. از آنها در بسیاری از برنامه ها استفاده می شود، اما شما آنها را به عنوان روشنگر خیابان های شهر و جاده ها و خواص جاده ای بهتر می شناسید.
این لامپ های HID ایمنی را فراهم می کنند و راه را در یک شب طوفانی هدایت می کنند. اما در سال های اخیر نگرانی هایی در مورد بهره وری انرژی و همچنین سازگاری با محیط زیست وجود داشته است. این نگرانی در نهایت منجر به تصویب قانون سیاست انرژی در سال 2005 شد. اگرچه محدودیت هایی برای بالاست های جیوه ایجاد شده بود استفاده از لامپ جیوه هنوز هم برای اهداف جایگزینی در وسایل موجود در یک پایگاه عظیم نصب شده قانونی است.
تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم در چیست ؟ با ورود انواع کارآمدتر تجهیزات روشنایی HID به بازار، لامپهای جیوه ای از محبوبیت کمتری برخوردار شده اند. اگرچه لامپ ها هنوز به طور گسترده در دسترس هستند، ایالات متحده فروش بالاست بخار جیوه را در سال 2008 ممنوع کرد. بر اساس این ممنوعیت، وسایل موجود می توانند همچنان در سرویس باقی بمانند، اما با سوختن آنها باید جایگزین روشنایی کارآمدتر و جدیدتری شوند . قوانین مشابهی در اتحادیه اروپا تصویب شده است که طبق آن سال 2015 سالی است که دیگر لامپهای جیوه برای اهداف روشنایی تأیید نخواهند شد.

تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم و انواع آن

چراغ های بخار جیوه چیست؟

تفاوت لامپ بخار جیوه و بخار سدیم در چیست ؟ لامپ بخار جیوه نوعی لامپ تخلیه شدید گازی (HID) است که به طور معمول برای روشنایی تجاری و فضای باز استفاده می شود. این سبک اصلی بخار فلز از وسایل روشنایی است که برای روشنایی با اهداف عمومی تولید می شود. لامپ بخار جیوه با ایجاد یک جریان الکتریکی به بخار جیوه درون یک شیشه ی مهر و موم شده کار می کند. لامپ از یک لوله داخلی به نام لوله قوس و یک لامپ تشکیل شده است.
همانند چراغهای فلورسنت، لامپهای بخار جیوه برای تأمین ولتاژ مناسب و تنظیم جریان الکترودها به بالاست نیاز دارند. بالاست به گونه ای طراحی شده است که با اندازه خاص یا وات از لامپ استفاده شود. استفاده از یک لامپ بخار جیوه با بالاستی که برای یک لامپ توان بالاتر ساخته شده است ممکن است به آن آسیب برساند یا باعث انفجار آن شود. استفاده از بالاست خیلی کوچک منجر به کاهش نور می شود و می تواند عمر لامپ را کوتاه کند.

چرا از لامپ های بخار جیوه استفاده می شود؟

لامپ های بخار جیوه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا دارای طول عمر طولانی هستند و نشان داده شده است که یکی از طولانی ترین لامپ ها است که بازده خوبی برای روشنایی تجاری دارد. لامپ بخار جیوه در صورت استفاده با بالاست صحیح و نگهداری صحیح، عمر طولانی دارد. متوسط طول عمر بیش از 24000 ساعت یا تقریباً سه سال استفاده مداوم است. ما می دانیم که امروزه محدودیت هایی برای استفاده مجاز از چراغ های بخار جیوه وجود دارد، با این وجود هنوز هم کاربردها و دلایل بسیار مهمی برای استفاده از این منبع نور که این بار آزمایش شده وجود دارد

مزایای لامپهای بخار جیوه

کارایی برتر؛ لامپ بخار جیوه از نظر تاریخی دارای لومن بالاتر از درجه وات بالاتر از نمونه های قبلی است ارائه رنگ زیبایی به طور قابل توجهی بهتر از چراغ های خیابان سدیم فشار بالا ظاهر زیبایی را به خصوص در صفحه نمایش های فضای سبز جذاب ارائه می دهد. خدمات استثنایی طول عمر معمول لامپ بیش از 24000 ساعت سرویس مداوم است و بسیاری از آنها حداکثر 40 سال خدمات تنظیم شده روزانه را دارند. لامپ بخار جیوه بیش از 80 سال با موفقیت در خدمت جامعه بوده است ، مناطق بزرگ فضایی مانند پارک ها ، استادیوم ها ، کارخانه ها ، پارکینگ ها و خیابان های شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگ از ساحل تا ساحل خط می کشد. در طیف گسترده ای از رتبه بندی، رنگ، اندازه و شکل موجود است. هزینه نسبتاً کم واحد و متوسط عمر بالا (حدود 24000 ساعت در صورت استفاده از چرخه 10 ساعته). لامپ های جیوه هنوز هم یک منبع لامپ گازی قانونی و مورد استفاده گسترده هستند

چراغ های بخار جیوه به دلیل کم هزینه بودن و طول عمر زیاد و اندازه لامپ های تا 1000 وات ، بیشترین کاربرد را در کاربردهای صنعتی و روشنایی در فضای باز پیدا کرده اند. از آنجا که لامپ های جیوه ای در زیرساخت های روشنایی موجود در فضای باز بسیار شیوع دارند و در صورت نصب صحیح در یک وسیله قابل استفاده ،هنوز هم ایمن هستند ، نیاز به این محصولات برای سالهای طولانی ادامه خواهد داشت.

منبع

www.homestratosphere.com