تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف نسل بعدی لامپ های رشته ای هستند که در موارد مختلفی نظیر طول عمر، مصرف انرژی و … انتخاب بهتری برای مکان های مختلف دارند. تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف را در این مقاله در مقوله های مختلف بررسی می کنیم. در ادامه به بررسی لامپ های رشته ای و کم مصرف و بررسی تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف می پردازیم.

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در تولید نور

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در تولید نور در حالی که لامپ های فلورسنت (CFL) با ارسال تخلیه الکتریکی از طریق گاز یونیزه، نور تولید می کنند، لامپ های رشته ای با گرم کردن رشته موجود در لامپ این کار را انجام می دهند. هنگامی که لامپ های CFL برای اولین بار در دهه 1970 معرفی شدند، انتظار می رفت که پایان لامپ رشته ای سنتی را نشان دهند. به هر حال، آنها بسیار کم مصرف ترند. در واقع، لامپ های CFL در دو دهه گذشته افزایش یافته است. اما به دلیل هزینه بیشتر آنها، دستیابی به روشنایی کامل و نگرانی های زیست محیطی درباره لامپهایی که دارای جیوه هستند، بیشتر طول می کشد، لامپهای CFL هنوز لامپهای رشته ای را منسوخ نکرده اند.

مزایا و معایبی که منجر به تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف می شود

لامپهای فلورسنت تقریباً از هر لحاظ بهتر از لامپهای رشته ای هستند : هزینه مادام العمر، تأثیرات محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی از ویژگی هایی است که تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف را به خوبی نشان می دهد. در ادامه تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف را در هر یک از این ویژگی ها بررسی می کنیم.

مزایا و معایبی که منجر به تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف می شود 

طول عمر

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در طول عمر باید گفت که لامپ فلورسنت هزینه های جایگزینی را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. همچنین 10 تا 20 برابر بیشتر از لامپ رشته ای دوام دارد. در صورت استفاده در مکانی که مرتباً خاموش و روشن می شود، از مشکلات لرزش و عمر کمتری رنج می برند. این لامپ ها برای عملکرد مناسب به دمای مطلوب نیز نیاز دارند. یک لامپ رشته ای به تغییرات ولتاژ بسیار حساس است و از این رو می توان با تنظیم منبع تغذیه ، طول عمر آن را دو برابر کرد. با این حال ، این بر خروجی نور تأثیر می گذارد و شناخته شده است که فقط در شرایط استثنایی استفاده می شود.

بهره وری انرژی

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در بهره وری انرژی به این صورت است که لامپهای فلورسنت باعث صرفه جویی در انرژی می شوند و ماندگاری بیشتری دارند اما گران ترند. این لامپ ها همچنین مقدار بیشتری از الکتریسیته مورد نیاز را به انرژی همسان نسبت به نمونه های محبوب خود تبدیل می کنند. در کنار آن ، یک لامپ فلورسنت گرمای کمتری از خود ساطع می کند و بدون فشار آوردن روی چشم ، نور را به طور مساوی توزیع می کند.

مسائل بهداشتی و تأثیرات زیست محیطی

اگرچه هنوز در مورد تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در مسائل بهداشتی و تاثیرات زیست محیطی یک مطالعه رسمی انجام نشده است، اما برخی از افراد معتقدند که لامپهای رشته ای خطرات کمتری نسبت به لامپهای فلورسنت برای بدن دارند. لامپ فلورسنت یک صرفه جویی در مصرف انرژی است بنابراین از این نظر برای محیط زیست مفید است. اما به دلیل محتوای جیوه موجود در آن به محیط زیست نیز آسیب می رساند. وقتی این لامپ ها دفع می شوند، مقدار جیوه موجود در آنها تبخیر می شود و باعث آلودگی هوا و آب می شود. لامپ های رشته ای حاوی تنگستن هستند که برای محیط زیست خطرناک نیستند. از این رو ، لامپ ها به اندازه لامپ های فلورسنت خطر سلامتی را ایجاد نمی کنند.

اجزای لامپهای فلورسنت و لامپهای رشته ای

تفاوت لامپ رشته ای با لامپ کم مصرف در اجزا نیز مشهود است. لامپ رشته ای برای کاهش تبخیر با آرگون پر شده و یک رشته تنگستن در داخل لامپ سیم کشی می شود. جریان الکتریکی برای عبور از این رشته ساخته شده است که به دو سیم تماس و یک هادی متصل است. پایه این لامپ دارای یک پایه ساقه یا شیشه است که روی آن لنگر می اندازد که جریان روان جریان الکتریکی را ایجاد می کند ، که نور مرئی ایجاد می کند.
لامپ فلورسنت با آرگون ، کریپتون ، نئون یا زنون و بخار جیوه فشار کم پر می شود. داخل لوله سپس با مخلوط های مختلف نمک های فسفر خاکی کمیاب و فلزی پوشانده می شود. لوله کاتدی موجود در لامپ از تنگستن ساخته شده و با اکسیدهای باریم ، استرانسیم و کلسیم پوشانده شده و تبخیر حلالهای آلی مجاز است ، پس از آن لوله گرم می شود تا پوشش به لامپها بخورد.

منبع

www.diffen.com