نورپردازی با ال ای دی

احتمالا شنیده‌اید که نور خورشید به ما انرژی می‌دهد، اما آیا می‌دانستید که لامپ‌ها نیز به روشی مشابه کار می‌کنند؟ انواع لامپ های مختلف نظیر لامپ ال ای دی از جمله های پر کاربرد در عصر کنونی است. از آنجا که دمای رنگ تاثیر مستقیم بر مغز و حالت‌های ما دارد، انتخاب مناسب‌ترین لامپ برای هر فضا از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب، نحوه‌ی نورپردازی با ال ای دی برای فضاهای مختلف را بر اساس دمای رنگ بررسی خواهیم کرد.

نحوه نورپردازی با ال ای دی

یکی از مهمترین سوالاتی که در رابطه با نورپردازی با ال ای دی مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان بهترین لامپ LED را برای هر اتاق انتخاب کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که نورپردازی هر اتاق در خانه شما متفاوت است. لامپ‌هایی که امواج نور آبی ساطع می‌کنند، سروتونین تولید می‌کنند که ما را متمرکز، بیدار و هوشیار نگه می‌دارند. لامپ‌هایی که امواج نور آبی ساطع نمی‌کنند به مغز ما اجازه می‌دهند ملاتونین تولید کند که ما را آرام، خواب آلود و آماده برای یک خواب خوب شبانه می‌کند.
لامپ‌های با دمای پایین‌تر، رنگ سفید گرم تولید می‌کنند، شبیه به آتش، در حالی که لامپ‌های با دمای متوسط، نور سفید خنثی تولید می‌کنند. لامپ‌های با دمای بالاتر نیز نور سفیدهای سرد منتشر می‌کنند یا نور روز را تقلید می‌کنند. یک تصور غلط در رابطه با نورپردازی با ال ای دی وجود دارد که روشنایی یک لامپ بر حسب وات اندازه‌گیری می‌شود. وات در واقع مصرف انرژی را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که لومن‌ها روشنایی را اندازه‌گیری می‌کنند. در ادامه نورپردازی با ال ای دی را در فضاهای مختلف بررسی خواهیم کرد:

نحوه نورپردازی با ال ای دی

۱- اتاق خواب

در اتاق خواب‌ها، اغلب افراد می‌خواهد فضایی آرام داشته باشند. اجتناب از امواج نور آبی در اتاق خواب باعث می‌شود که ریتم شبانه‌روزی شما نور اتاق خواب را با نور طبیعی بیرون اشتباه نگیرد. این نوع نورپردازی با ال ای دی به مغز شما اجازه می‌دهد تا ملاتونین مورد نیاز برای یک خواب راحت را تولید کند. اگر چراغ مطالعه کنار تخت دارید، رنگ‌های آبی ملایم یا خنثی برای خواندن مناسب‌تر هستند.

۲- دفاتر

برای انتخاب چراغ LED برای دفترها باید مطمئن شوید که آن‌ها توانایی لازم برای بهره‌وری در فضای ارائه شده را به حداکثر می‌رسانند. قرار دادن چراغ‌های سفید و خنک در دفتر که شبیه نور روز هستند، تولید سروتونین را افزایش می‌دهند و شما را متمرکز، هوشیار و پرانرژی نگه می‌دارند. مطمئن شوید که مکانی را انتخاب می‌کنید که باعث ایجاد تابش خیره کننده‌ی ناخواسته بر روی صفحه نمایش رایانه‌ی شما نشود. همچنین ممکن است بخواهید لامپ‌های رومیزی LED را انتخاب کنید که نورپردازی عالی و توانایی تغییر دمای رنگ در صورت نیاز را دارند.

۳- اتاق نشیمن

اتاق نشیمن مکانی محبوب برای نشستن مهمانان، پذیرایی، یا صرفا استراحت است. چه در حال تماشای فیلم باشید و چه با دوستان خود صحبت کنید، باید ترکیبی از منابع نور در اتاق نشیمن وجود داشته باشد تا با هر موقعیتی سازگار شود. برای نورپردازی با ال ای دی برای اتاق نشیمن، خوب است مانند اتاق خواب از لامپ‌های درخشان و ساطع کننده‌ی نور آبی که سروتونین تولید می‌کنند و به ما انرژی می‌دهند، خودداری کنیم. لامپ‌های نورافکن قابل تنظیم را می‌توان به سمت دیوارها نشانه رفت تا آثار هنری یا عکس‌های خانوادگی را روشن کنند. قرار دادن لامپ‌های نورافکن در دیوارها یا سقف‌ها نیز یک راه عالی برای از بین بردن سایه‌های ناخواسته است. لامپ‌های سه طرفه‌ی ال ای دی جدید را می‌توان در هر چراغ رومیزی سه طرفه‌ای که ممکن است در اتاق نشیمن وجود داشته باشد، استفاده کرد.

۴- اتاق ناهارخوری

نور لامپ ال ای دی برای استفاده در اتاق ناهارخوری وقتی یک غذای خوب را با خانواده یا مهمانان می‌خوریم،نباید بیش از حد روشن و مشمئز کننده باشد. همچنین نباید آنقدر کم باشد که فضا را بی‌حال کند. ما رنگ‌های ملایم تا خنثی را برای نورپردازی اتاق ناهارخوری توصیه می‌کنیم که محیطی عالی ایجاد کنند.

۵- آشپزخانه

آشپزخانه در اصل یک فضای کاری در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از ما صبح‌ خود را از آشپزخانه آغاز می‌کنیم، بنابراین لامپ‌های ساطع کننده‌ی نور آبی روی پیشخوان به ما کمک می‌کنند هنگام آماده کردن صبحانه هوشیار و بیدار شویم. اگر شما هم در آشپزخانه خود میز دارید، یک لامپ سقفی با قابلیت تنظیم نور با دمای رنگ گرمتر می‌تواند فضای خوبی را برای متعادل کردن نورهای آبی روشن‌تر روی پیشخوان آشپزخانه ایجاد کند. نورپردازی با ال ای دی به صورت توکار یا سقفی می‌توانند برای این فضا بسیار مناسب باشند.

منبع

www.earthled.com