تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم

لامپ های متال هالید و لامپ بخار سدیم در خانواده ای به نام لامپهای تخلیه با شدت بالا یا به اختصار “HID” قرار دارند. لامپ های این خانواده مقدار زیادی لومن تولید می کنند، به همین دلیل از آنها برای فضاهای عمومی مانند استادیوم ها استفاده می شود. این خانواده همچنین شامل لامپهای بخار جیوه و لامپهای سدیم کم فشار یا “LPS” است. در این مقاله یک تصویر کلی از چگونگی ایجاد نور شدید این لامپ ها و تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم به شما ارائه می دهیم.

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و مزایای متال هالید

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم چیست؟

هر دو لامپ سدیم متال هالید و سدیم فشار قوی بخشی از خانواده لامپهای HID هستند. تفاوت بصری اولیه بین آنها این است که نور متال هالید سفید است و نوری که از لامپ سدیم با فشار بالا ساطع می شود نارنجی کهربایی است. این لامپ ها را نمی توان بدون تغییر بالاست خود، عنصر تنظیم کننده در همه لامپ ها ، تعویض کرد. عملکرد آنها کمی متفاوت است و بنابراین آنها نیاز به بالاست متفاوت دارند. همچنین تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم این است که باید در انتخاب لامپ پایه مناسب دقت شود. هر دو لامپ متال هالید و لامپ HPS به صورت پیچی متوسط در اتصالات موجود است. در اینجا می توانیم بررسی کنیم که تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم در چیست ؟

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم چیست؟

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و مزایای متال هالید

لامپهای متال هالید با عبور جریانهای الکتریکی از مخلوطی از جیوه و گاز متال هالید استفاده می کنند تا یک نور سفید ایجاد شود. تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم در این است که در لامپ متال هالید یک سیستم دقیق وجود دارد که برای تولید نور با شدت بالا از لامپ عبور می کند. این چراغ ها در مقایسه با چراغ های رشته ای از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و امکان ارائه صحیح ترین نور را فراهم می کنند. در ادامه تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم را بیشتر بررسی می کنیم.

کاربردهای خروجی بالا برای چراغ های متال هالید مانند استادیوم ها، محل های ساخت و ساز و پارکینگ ها بهترین است. از چراغ 100 واتی می توان برای بارگیری سکوها ، حیاط انبارها و پارکینگ ها برای تامین نور مطلوب برای مدت طولانی استفاده کرد. لامپ های متال هالید طولانی ترین دوره گرم شدن را در مقایسه با سایر چراغها دارند.

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و مزایای متال هالید

فواید سدیم فشار قوی

تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم و مزیت اصلی چراغهای HPS طول عمر حدود 24000 ساعت و نسبتاً ارزان در مقایسه با لامپهای متال هالید است. هنگام استفاده از چراغ HPS ، مصرف کنندگان در معرض خطر تماس با جیوه ، مادون قرمز یا اشعه ماوراء بنفش نیستند که می تواند به حیوانات و افراد آسیب برساند. این اقدامات احتیاطی ایمنی آنها را هنگام خرید چراغ برای استفاده روزمره بسیار محبوب می کند. به دلیل طیف رنگی پایین در چراغهای سدیمی با فشار بالا ، نور ساطع شده محدود به یک نور زرد عمیق گرم است. تفاوت لامپ متال هالید و بخار سدیم نشان می دهد که چرا بیشتر چراغ های HPS برای چراغ های خیابانی استفاده می شوند ، هرچند که مدت طولانی گرم شدن دارند تا با کیفیت ترین نور را تولید کنند.

همانطور که از نامش پیداست ، فشار زیادی در این لامپ ها وجود دارد و حاوی سدیم هستند، اما سدیم به صورت مایع. هنگامی که الکتریسیته به یک لامپ HPS پالس می کند ، به میزان 2500 تا 3000 ولت برای مدت زمان حدود 1 میکرو ثانیه ، یک قوس در داخل لوله قوس سرامیکی در لامپ ایجاد می شود و حرارتی که این قوس ایجاد می کند باعث تبخیر سدیم بیشتر و ورود آن می شود. با افزایش دما، سدیم بیشتری وارد این قوس می شود ، تا اینکه در نهایت چراغ زردی را که می شناسیم روشن می کند. لوله این لامپ ها به شدت داغ می شود. ما در مورد دمای حدود 1300 درجه سانتیگراد صحبت می کنیم. لامپهای HPS معمولاً در چراغهای خیابان و چراغهای بزرگراه یافت می شوند. در حالی که این لامپ ها برای روشنایی عمومی استفاده می شوند ، اما برای روشنایی کارها بهترین انتخاب نیستند ، زیرا دارای CRI (شاخص رندر رنگ) پایین و نور بسیار زرد هستند.

متال هالید

برخلاف همتایان HPS خود، هالیدهای فلزی در واقع به دو دلیل برای روشنایی کار بسیار مناسب هستند. یکی اینکه، آنها معمولاً CRI بسیار خوبی دارند و دوم آنکه، رنگ واضح تری و نور سفید دارند. هر دوی این ویژگی ها باعث می شوند اجسام بهتر به نظر برسند. لوله قوس در لامپ MH از شیشه کوارتز تشکیل شده است و حاوی جیوه و ترکیبی از هالیدهای فلزی است که نور تولید می کند. لوله های قوس در دماهای بسیار بالا کار می کنند و تحت فشار گرمایی شدید قرار می گیرند. به همین دلیل است که یکی یا هر دو انتهای لوله با یک پودر بازتابنده پوشانده شده است که برای ایجاد تعادل در نوسانات دما و کاهش تنش طراحی شده است. در انبارها ، نمایندگی های خودرو ، پارکینگ ها و ورزشگاه ها به دنبال لامپ های MH باشید.

لامپ های تبدیل

اکنون اینجاست که لامپ های تبدیل به کار lی آیند. فرض کنید که در مرحله رویشی رشد هیدروپونیک خود از وسایل فلزی هالید استفاده می کنید ، اما می خواهید در مرحله شکوفائی به تجهیزات HPS تغییر دهید. به جای استفاده از دو دستگاه جداگانه ، فقط می توانید در یک لامپ تبدیل قرار دهید. لامپ های تبدیل دو مزیت بزرگ به شما ارائه می دهند. یکی ، آنها به شما در صرفه جویی در هزینه به اندازه کافی متنوع برای تغییر بین وسایل. دو ، اگر در منطقه رشد خود محدودیتی دارید ، این لامپها بدون نیاز به دو بالاست جداگانه بهترین مزیت را در اختیار شما قرار می دهند ، اما مزایای هر دو دستگاه را به شما می دهند.