جایگزین لامپ هالوژن

اگر شما از چراغ‌های سقفی یا به اصطلاح دونلایت (downlight) برای اجرای نورپردازی‌های دلخواه در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنید، می‌دانید که افتادن نور در جای درست خود بسیار مهم است. خوشبختانه پیشرفت در فناوری چراغ‌های LED، این امکان را برای شما فراهم کرده که یک جایگزین لامپ هالوژن داشته باشید؛ به این معنا که بدون از دست دادن کیفیت نور در صورت استفاده از لامپ‌های هالوژنی، از لامپ‌های کم‌مصرف ال ای دی برای نورپردازی گالری یا ویترین خود استفاده کنید. بنابراین اگر تمایل دارید که از لامپ‌های LED به‌عنوان جایگزین لامپ هالوژن خود استفاده کنید، راهنمای زیر را به دقت مطالعه کنید.

انتخاب درست جایگزین لامپ هالوژن

برای انتخاب لامپ LED به‌عنوان جایگزین لامپ هالوژن ، ممکن است فقط لازم باشد که لامپ‌ها را تعویض کنید، اما در موارد خاص باید منبع تغذیه لامپ را هم تغییر دهید. به طور کلی مراحل انتخاب لامپ ال ای دی مناسب به‌عنوان جایگزین لامپ هالوژن به شرح زیر است:

مرحله  اول

 جایگزین لامپ هالوژن مرحله اول

لامپ هالوژن و اتصالات آن را بررسی کنید. بیشتر چراغ‌های هالوژن با گیره یا پین‌های کوچکی در منبع تغذیه قرار می‌گیرند؛ پس پایین لامپ هالوژن موجود را بررسی کنید تا ببینید که کانکتورهای آن چگونه به نظر می‌رسند، سپس با استفاده از خط‌کش اندازه اتصالات و برش لامپ را بررسی کنید. هنگام خرید لامپ ال ای دی هم حتماً به اطلاعات زیر درباره لامپ هالوژن خود اشاره کنید:
• شاید بتوانید اندازه اتصالات لامپ هالوژن را که در جایی روی سوکت چاپ شده است، پیدا کنید.
• اگر لامپ شما دارای یک پیچ و مهره با دو شاخه در پایین آن است، به احتمال زیاد لامپ شما مدل GU10 با ولتاژ 240 ولت است و کلاً یک اتصال 50 میلی‌متری دارد. این نوع لامپ‌های هالوژن را معمولاً می‌توان بدون تعویض قطعات آن، با لامپ ال ای دی جایگزین کرد.
• اگر لامپ هالوژن شما دو پایه‌ی تیز داشته باشد و به داخل فرو برود، احتمالاً یک لامپ مدل MR11 یا MR16 با ولتاژ پایین (12 ولت) دارید. اگر از این لامپ‌های 12 ولتی به جای لامپ هالوژن استفاده می‌کردید، برای جایگزینی آن با لامپ ال ای دی به ترانسفورماتور نیاز خواهید داشت.

 

مرحله دوم

 

 جایگزین لامپ هالوژن مرحله دوم
از آنجا که لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های هالوژنی کم‌مصرف‌تر هستند، توان مصرفی یکسانی ندارند. برای فهمیدن توان مصرفی لامپ هالوژنی به پایه لامپ نگاه کنید و سپس نکات زیر را در نظر بگیرید:
• توان مصرفی بیشتر لامپ‌های LED روی بسته‌بندی آنها ذکر شده است.
• اگر نمی‌توانید اطلاعات روی بسته‌بندی لامپ ال ای دی را پیدا کنید، می‌توانید وات معادل آن را تخمین بزنید. لامپ‌های LED عموماً حدود 10 درصد کمتر از لامپ‌های هالوژن همتای خود، از برق استفاده می‌کنند؛ بنابراین یک لامپ ال ای دی 10 وات تقریباً معادل یک لامپ هالوژن 100 وات خواهد بود.

مرحله سوم

 جایگزین لامپ هالوژن مرحله سوم

یک لامپ ال ای دی انتخاب کنید که شار نوری آن حدود 650 تا 700 لومن باشد تا با اکثر لامپ‌های هالوژن مطابقت داشته باشد. توان یا شار نوری در واقع میزان نوری است که هر لامپ از خودش ساطع می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید همان مقدار نوری که از لامپ هالوژن ریافت می‌کردید را از لامپ ال ای دی هم دریافت کنید، باید شار نوری آنها یکسان باشد. میانگین شار نوری لامپ‌های هالوژن بین 650 تا 700 لومن است، اما:
• اگر می‌خواهید از چراغ‌های جایگزین لامپ هالوژن خود برای روشنایی فضای کار استفاده کنید، احتمالاً به لومن‌های بالاتری نیاز خواهید داشت.
• اگر می‌خواهید چراغ‌های جایگزین لامپ هالوژن شما نور ملایمی را در فضای گالری ایجاد کنند، ممکن است لومن‌های پایین‌تر را ترجیح دهید.

 

مرحله چهارم
 جایگزین لامپ هالوژن مرحله پنج

لامپ‌های LED در طیف وسیعی از دمای رنگ در دسترس هستند. اعداد کم‌تر به معنای طیف نوری گرم‌تر هستند و اعداد بیشتر، رنگ‌های نوری سردتری دارند. اگر ترجیح می‌دهید که جایگزین لامپ هالوژن شما، طیف نوری گرمی داشته باشد، به دنبال لامپ‌های LED با دمای رنگی در محدوده 2700 تا K3000 باشید. این طیف نوری برای استفاده در اتاق خواب و نشیمن خانه مناسب است. همچنین برای داشتن نورهای سردتر باید دمای رنگی بین 4000 تا 6000K را انتخاب کنید. این طیف رنگی اغلب در آشپزخانه و حمام خانه استفاده می‌شود.

 

مرحله پنجم

 جایگزین لامپ هالوژن مرحله اخر

اگر یک سوئیچ دیمر برای تنظیم شدت نور دارید، از لامپ‌های LED با قابلیت تنظیم نور استفاده کنید. به عبارت دیگر اگر دوست دارید میزان روشنایی چراغ‌های خود را بسته به زمان روز تنظیم کنید، می‌توانید لامپ‌های LED بخرید که با دیمر کار می‌کنند. اکثر لامپ‌های LED موجود در بازار قابلیت کار کردن با دیمر را دارند، اما در برخی موارد ممکن است مجبور شوید یک دیمر با ولتاژ پایین‌تر تهیه کنید. برای تعویض سوئیچ دیمر، برق سوئیچ را خاموش کرده، سپس صفحه کلید آن را باز کنید. سوئیچ را از جعبه برقی دیمر بیرون آورده و سیم‌ها را بردارید، سپس سیم‌ها را به کلید دیمر جدید وصل کنید. سوئیچ جدید را به جعبه برقی آن فشار دهید و صفحه کلید را تعویض کنید. جایگزین لامپ هالوژن شما اکنون با قابلیت دیمر کار می‌کند!

منبع

www.wikihow.com