درمان زردی نوزاد

یکی از گزینه های فتوتراپی و نوردرمانی درمان زردی نوزاد است. برای درمان زردی نوزاد می توان از لامپ ماوراء بنفش استفاده کرد. زردی تغییر رنگ زرد پوست و قسمت سفید (صلبیه چشم) است که در نتیجه داشتن بیش از حد ماده ای به نام بیلی روبین در خون ایجاد می شود. هنگامی که گلبول های قرمز قدیمی تجزیه می شوند بیلی روبین تشکیل می شود. کبد معمولاً بیلی روبین را از خون پردازش و خارج می کند. زردی در نوزادان معمولاً به دلیل افزایش طبیعی تجزیه گلبول های قرمز ایجاد می شود. در نوزادان کبد نابالغ در حذف بیلی روبین از جریان خون به خوبی عمل نمی کند. درمان زردی نوزاد از طرق مختلفی صورت می گیرد که در این مقاله بررسی می کنیم.

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد و علائم زردی نوزاد

با افزایش سطح بیلی روبین کودک، زردی از سر حرکت می کند تا بازوها، تنه و در نهایت پاها را درگیر می کند. اگر سطح بیلی روبین بسیار زیاد باشد، کودک زیر زانوها و کف دستانش هم زرد می شود. یکی از راه های آسان برای بررسی زردی، فشار دادن انگشت بر روی پوست کودک است. با انجام این کار پوست طبیعی سفید می شود اما پوست نوزاد دارای زردی رنگ زرد می ماند. درمان زردی نوزاد معمولا در چند روز اول انجام می شود.
کودک مبتلا به زردی، پوستی به رنگ زرد دارد. زردی ابتدا از صورت، سپس سینه و معده و سپس پاها شروع می شود. سفیدی چشم نوزاد نیز زرد به نظر می رسد. نوزادانی که سطح بیلی روبین بسیار بالایی دارند ممکن است خواب آلوده و آشفته باشند یا در تغذیه مشکل داشته باشند.به خصوص در نوزادانی که پوست تیره دارند ، ممکن است زردی به سختی دیده شود و درمان زردی نوزاد به دلیل تاخیر در تشخیص دیرتر انجام شود
هنگامی که مقدار بیلی روبین در خون آنها بیش از 2 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم / دسی لیتر) باشد ، کودکان بزرگتر و بزرگسالان زرد می شوند. نوزادان تازه متولد شده وقتی بیش از 5 میلی گرم در دسی لیتر بیلی روبین در خون داشته باشند، زردی ظاهر می شود. شناخت و درمان زردی نوزاد بسیار مهم است زیرا مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند باعث آسیب دائمی به مغز کودک شود. به این آسیب مغزی کرنیکتروس گفته می شود. امروزه ، به دلیل افزایش آگاهی و درمان زردی نوزاد ، کرنیکتروس بسیار نادر است. زردی خود علائم بالینی ایجاد نمی کند ، اما علت اصلی آن ممکن است علائم زیر را ایجاد کند: ظاهر بیمار، تب،تغذیه ضعیف

درمان زردی نوزاد و علائم زردی نوزاد

انواع زردی نوزاد

زردی در نوزادان بیشتر به این دلیل اتفاق می افتد که کبد آنها به اندازه کافی بالغ نیست که بیلی روبین را از خون خارج کند. زردی همچنین ممکن است در اثر سایر بیماری های پزشکی ایجاد شود. در ادامه انواع و درمان زردی نوزاد را بررسی می کنیم.

زردی فیزیولوژیک

زردی فیزیولوژیکی رایج ترین نوع زردی نوزاد است. کبد کودک مهمترین نقش را در تجزیه بیلی روبین دارد. به نوع بیلی روبین که باعث تغییر رنگ زردی می شود، بیلی روبین غیر کونژوگه یا غیر مستقیم گفته می شود. این فرم بیلی روبین به راحتی از بدن کودک خارج نمی شود. کبد کودک این بیلی روبین غیر کونژوگه را به بیلی روبین کونژوگه یا مستقیم تبدیل می کند که دفع آن راحت تر است. کبد نوزاد تازه به دنیا آمده نابالغ است، بنابراین کار اتصال و از بین بردن بیلی روبین کاملاً خوب انجام نشده است. این امر باعث افزایش بیلی روبین می شود که منجر به تغییر رنگ زرد در پوست چشم کودک می شود. با کند شدن تجزیه گلبول های قرمز و بالغ شدن کبد کودک، زردی به سرعت از بین می رود. وقتی زردی فقط به دلیل این عوامل باشد ، به آن زردی فیزیولوژیک گفته می شود. درمان زردی نوزاد در این مورد بسیار راحت و سریع صورت می گیرد

درمان زردی نوزاد و علائم و انواع زردی نوزاد

زردی ناشی از ناسازگاری گروه خونی

زردی نوزاد در موارد ناسازگاری گروه خونی مادر و جنین هم دیده می شود. بدن مادر آنتی بادی هایی تولید می کند که به سلول های خونی جنین حمله می کنند. این امر باعث تجزیه گلبول های قرمز خون و در نتیجه افزایش آزاد شدن بیلی روبین از گلبول های قرمز می شود. درمان زردی نوزاد در این مورد بسیار راحت و سریع صورت می گیرد

انواع دیگر زردی

سلول های قرمز خون سالم می توانند در شرایطی به نام همولیز از بین بروند. پلی سیتمی بیماری است که در آن کودک با بیش از حد گلبول قرمز متولد می شود.
یک کبودی بزرگ در پوست سر به نام سفالوهاتوموما می تواند در طی فرآیند زایمان ایجاد شود. چنین کبودی در واقع مجموعه ای از خون لخته شده درست در زیر سطح پوست است. از آنجا که بدن به طور طبیعی این خون لخته شده را تجزیه می کند، مقدار زیادی بیلی روبین به طور هم زمان آزاد می شود. این مقدار بیلی روبین ممکن است منجر به ایجاد زردی شود.
گاهی کودک در هنگام تولد خون را می بلعد. این خون بلعیده شده در روده های کودک شکسته شده و در جریان خون جذب می شود. خون اضافی از لخته خون باعث افزایش بیلی روبین می شود.
مادری که دیابت دارد ممکن است باعث زردی نوزاد شود. سندرم کریگلر-ناجار و سندرم لوسی-دریسکل نیز مواردی هستند که می توانند باعث زردی شوند.

درمان زردی نوزاد و فتوتراپی

پیشگیری از زردی نوزاد

در بیشتر موارد، زردی قابل پیشگیری نیست. بهترین راه برای جلوگیری از زردی اطمینان از دریافت مایعات کافی در کودک است. اکثر کودکان مبتلا به زردی به طور کامل و بدون عوارض جانبی دائمی بهبود می یابند. گاهی اوقات، یک کودک برای کاهش سطح بیلی روبین در بیمارستان نیاز به درمان دارد فقط تعداد کمی از نوزادان به تزریق خون نیاز دارند. درمان زردی نوزاد روش های مختلفی دارد
از شیر مادر تغذیه می کند. شیر مادر از دفع سریع بیلی روبین از کبد جلوگیری می کند. این زردی شیر مادر نامیده می شود و بعد از هفته اول زندگی اتفاق می افتد. سطح بیلی روبین در عرض 3-12 هفته به آرامی بهبود می یابد.
سطح بالای بیلی روبین می تواند منجر به مشکلات جدی شود. بنابراین پزشکان نوزادان مبتلا به زردی را با دقت مشاهده می کنند.

زردی چگونه درمان می شود؟

درمان زردی نوزاد به میزان بیلی روبین و سن کودک بستگی دارد. زردی خفیف پس از 1 یا 2 هفته از بین می رود زیرا بدن کودک به خودی خود از بیلی روبین اضافی خلاص می شود. برای نوزادان تازه متولد شده با زردی شیرده، مادران باید بیشتر اوقات به کودک شیر دهند. اگر کودک شیر مادر کافی دریافت نمی کند، پزشک ممکن است مکمل را با شیرخشک پیشنهاد کند.
برای موارد جدی تر زردی ، درمان باید در اسرع وقت شروع شود. نوزادان ممکن است به این موارد مبتلا شوند: مایعات از دست دادن مایعات (کمبود آب) باعث افزایش سطح بیلی روبین می شود.
در فتوتراپی نوزادان با لباس کم زیر لامپ فتوتراپی دراز می کشند تا پوست آنها در معرض نور قرار گیرد. نور بیلی روبین را به شکلی تغییر می دهد که به راحتی از بدن خارج می شود. همچنین می توان از پتوهایی با نور درمانی استفاده کرد.
روش دیگر درمان زردی نوزاد انتقال خون است. این روش اورژانسی در صورت عدم کاهش سطح بیلی روبین بسیار بالا با فوتوتراپی انجام می شود. خون کودک با خون اهدا کننده جایگزین می شود تا سطح بیلی روبین به سرعت کاهش یابد.

منبع

www.mayoclinic.org