قطعات لامپ کم مصرف

لامپهای  فلورسنت یا انواع لامپ کم مصرف فشرده به عنوان راهی برای صرفه جویی در مصرف انرژی، به طور گسترده استفاده می شوند و محبوب هستند. آیا قطعات الکترونیکی قابل استفاده برای علاقه مندان در داخل CFL وجود دارد؟ لامپ های کم مصرف چگونه کار می کنند و چرا می سوزند ؟ قطعات لامپ کم مصرف چه هستن ؟ کاربرد قطعات لامپ کم مصرف چیست ؟

 

قطعات لامپ کم مصرف

قطعات لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

قطعات لامپ کم مصرف چگونه کار می کنند ؟ وظایف قطعات لامپ کم مصرف چیست ؟ لامپ کم مصرف یک لوله تخلیه گاز است. این لوله تخلیه گاز پس از روشن شدن، اجازه می دهد جریان های الکتریکی بسیار زیادی از طریق گاز یونیزه عبور کنند. برای جلوگیری از انتقال زیاد جریان که باعث سوختن فیوزها می شود، باید جریان را با نوعی مدار خارجی محدود کرد که این هدف اصلی بالاست فلورسنت است. (وظیفه دیگر بالاست رسیدن به حالت “یک بار روشن شدن” است.

هنگام جداسازی قطعات لامپ کم مصرف باید احتیاط را رعایت کنید. لوله های فلورسنت حاوی حدود 4 میلی گرم جیوه است که یک فلز سنگین سمی است. خوشبختانه، در پایان عمر لامپ، بیشتر جیوه به فسفرها و شیشه جذب می شود، بنابراین شکستن آن خیلی خطرناک نیست اما قطعاً توصیه نمی شود. برای باز کردن یک لامپ کم مصرف، باید درز آن را باز کنید و احتیاط کنید که شیشه آن نشکند تا از بیرون امدن جیوه و ایجاد خورده شیشه جلوگیری کنید.

 

قطعات لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

بررسی قطعات لامپ کم مصرف

در مورد قطعات لامپ کم مصرف باید بدانید که یک CFL اساساً دارای یک لوله فلورسنت بلند است که به صورت مارپیچ یا ” U” جمع می شود تا طول لامپ فشرده و کم شود. سپس به پایه پلاستیکی چسبانده می شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات ، پس از استفاده طولانی مدت ، چسب آزاد می شود و لوله ازادانه حرکت می کند. می بینید که چهار اتصال به لوله وجود دارد. در بسیاری از CFL ها یا لامپ های کم مصرف این تجهیزات و قطعات لامپ کم مصرف به طور معمول به PCB لحیم می شوند. PCB از نوع دو طرفه، دارای مقاومت های نصب سطح و خازن در عقب است.

قطعات لامپ کم مصرف چیست
در اینجا ، ما می توانیم ببینیم که PCB در کنار آن سیاه شده است. این ممکن است به دلیل ایجاد گرمای شدید در اثر نقص گذرا بر روی دو ترانزیستور باشد. من قادر به آزمایش ترانزیستورها نبودم اما همه درپوش ها و دیودها را آزمایش کردم و همه آنها درست کار می کردند. اما این چیزی است که درون هر CFL است یک مدار کوچک است. یک مدار کوچک که پس از 8000-12،000 ساعت خراب می شود. کمی ترانسفورماتور ، با سیم مسی، تعدادی دیود سیلیکونی و ترانزیستورو چند خازن وجود دارد

PCB خود دارای(شش یا هفت) دیود ، چهار کلاهک سوراخ یک ترانسفورماتور ، دو ترانزیستور ، یک سلف و برخی از مقاومت ها و درپوش های نصب سطح دارد. در اینجا ، می توان کیفیت را مشاهده کرد. خازن اصلی الکترولیتی ماتسوشیتا (پاناسونیک) با درجه حرارت 105 درجه سانتیگراد. این لامپ برای 4-5 سال کار کرده است و خازن هنوز برآمده نیست و آزمایش می گوید هنوز در حد تحمل است.

قطعات لامپ کم مصرف و جزییات

کاربرد قطعات لامپ های کم مصرف

اگر لوله هنوز خوب است ، می توانید آن را با انواع دیگر بالاست یا اینورتر تأمین کنید. تصویر اینورتر مازاد ارزان قیمت CCFL را نشان می دهد که در داخل مارپیچ CFL نصب شده است. لامپ اکنون با ولتاژ 5 ولت کار می کند (و حدود 3 وات کار می کند …). اگر اینورتر به طور کلی هنوز خوب است ، ممکن است بتوانید از آن برای تأمین انواع دیگر لامپهای فلورسنت استفاده کنید. اگر خازن ها ، مقاومت ها و دیودها خوب باشند ، ممکن است کاربردهای عمومی داشته باشند.
از نظر من، قطعات با ارزش سلف ها هستند. یافتن سلف در بازارهای معمول علاقه مندان ، به ویژه در نوع نسخه های با جریان بالا که در CFL ها یافت می شود ، دشوار است. توروئید را می توان به راحتی از سیم پیچهای اصلی خود جدا کرد و برای اهداف دیگر مانند درایور LED تک سلولی دوباره پیچید. اگر از لوله استفاده نمی کنید ، سعی کنید آن را در یک مرکز بازیافت که چراغ های فلورسنت را می پذیرد ، دور بیندازید.

منبع

goughlui.com