علت سوختن لامپ

همانطور که می دانید لامپ نیز همانند سایر وسایل برقی به دلایل مختلفی ممکن است بسوزد. که ما در ادامه ی این مقاله می خواهیم به اصلی ترین علت سوختن لامپ بپردازیم. خوب است بدانید که طول عمر لامپ های رشته ای تقریبا 900 ساعت می باشد یعنی اگر هر لامپ در یک 24 ساعت حدود 8 ساعت روشن باشد باید تقریبا 4 ماه عمر کند.

علت سوختن لامپ

علت سوختن لامپ چیست ؟

همانطور که می دانید لامپ نیز همانند سایر وسایل برقی به دلایل مختلفی ممکن است بسوزد. که ما در ادامه ی این مقاله می خواهیم به اصلی ترین علت سوختن لامپ بپردازیم. خوب است بدانید که طول عمر لامپ های رشته ای تقریبا 900 ساعت می باشد یعنی اگر هر لامپ در یک 24 ساعت حدود 8 ساعت روشن باشد باید تقریبا 4 ماه عمر کند. اما برخی مواقع می بینید که لامپ منزل شما خیلی سریع می سوزد و از کمار می افتد. ما در ادامه ی این مقاله شما را با اصلی ترین علت سوختن لامپ آشنا خواهیم کرد.

علت سوختن لامپ چیست

1-سوختن لامپ به دلیل جریان برق با ولتاژ بالا :

این نکته را بدانید که اگر ولتاژ برق خانه ی شما زیاد باشد لامپ تحت هر شرایطی روشن می شود اما طول عمر آن به شدت کاهش می یابد. و ولتاژ زیاد باعث سوختن لامپ می شود. شما می توانید میزان برق را در یک پریز برق استاندارد با استفاده از تست کننده ولتاژ و یا مولتی متر آزمایش کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید روش کار را به خوبی بلد باشید زیرا در صورت اشتباه انجام دادن ممکن است برق شما قطع شود.
بعد از انجام آزمایش اگر ولتاژ برق بالاتر از 125 ولت باشد باید حتما از یک برق کار بخواهید تا سیم کشی ها را بررسی کند و مشکل به وجود آمده را حل کند.

2-لرزش بیش از اندازه :

یکی دیگر از علت سوختن لامپ تکان خوردن و لرزش بیش از اندازه لامپ می باشد افرادی که از پنکه های سقفی چراغ دار استفاده می کنند زمانی که یکی از پره های پنکه تعادل خود را از دست بدهد شروع به لرزیدن می کند و این لرزش باعث تکان دادن رشته های لامپ می شود و در نتیجه طول عمر لامپ کاهش می یابد.برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از لامپ کم مصرف استفاده کنید زیرا این لامپ ها دارای رشته های سنگینی می باشند و به همین دلیل در برابر لرزش مقاوم هستند.

3- مشکلات سرپیچ لامپ:

مشکلاتی که در سر پیچ لامپ به وجود می آید از دیگر علت سوختن لامپ و روشن نشدن آن می باشد. خوب است بدانید که در داخل سر پیچ هر لامپی یک زبانه کوچک فلزی قرار گرفته است و این زبانه وظیفه دارد که اتصال با فلز انتهای لامپ را برقرار کند و در نتیجه ی این اتصال جریان الکتریکی به لامپ انتقال می یابد. زمانی که زبانه کوچک فلزی در پایین سوکت بیش از اندازه به پایین فشار داده شود باعث قطع شدن جریان برق داخل لامپ می شود و در نتیجه لامپ روشن نمی شود.ممکن است شما فکر کنید که لامپ سوخته است اما زمانی که این اتفاق می افتد یعنی سر پیچ خراب شده است بنابراین خوب است بدانید که هر خاموشی به معنای سوختن لامپ نمی باشد.
برای رفع این مشکل شما باید کلید آن را خاموش کنید و یا برق را قطع کنید و بعد از آن با استفاده از فازمتر زبانه را بیرون بیاورید و آن را تا جایی خم کنید که نوک زبانه در مرکز سرپیچ به خوبی قرار بگیرد. اگر لامپ روشن شود یعنی مشکل از سرپیچ بوده و برطرف شده است اما اگر لامپ روشن نشود یعنی لامپ کاملا سوخته است.

4-علت سوختن لامپ به دلیل شل شدن سر پیچ:

هنگامی که سر پیچ شل شود ممکن است باعث سوختن لامپ شود خوب است بدانید زمانی که لامپی را در سرپیچ شل ببندید باعث اتصالی می شود و در نتیجه لامپ شما می سوزد. برای جلوگیری از این اتفاق به آسانی می توانید لامپ را در سر پیچ بچرخانید و آن را محکم کنید تا این مشکل برای شما پیش نیاید.

5- قطع شدن فیوز:

خوب است بدانید قطع شدن و یا به اصطلاح پریدن فیوز یکی از مهم ترین علت های سوختن لامپ می باشد. زمانی که فیوز قطع می شود همه ی لامپ ها خاموش می شوند . قطع شدن فیوز به دلیل ایراد در سیم کشی و اتصالات و یا به علت اتصالی کردن لوازم برقی می باشد و زمانی که این اتفاق می افتد و فیوز می پرد همه وسایل برقی از جمله لامپ ها خاموش می شوند و ممکن است دیگر روشن نشوند و سوخته باشند. بنابراین فیوز خود را با دقت بررسی کنید تا دچار این مشکل نشوید.

منبع

www.thespruce.com