عوارض لامپ uv

انواع مختلف لامپ ماوراء بنفش دیودهای ساطع کنند‌ه‌ی نور فرابنفش عمیق (UVC) منبع تابش هستند و برای اطمینان از استفاده ایمن نیاز به اقدامات احتیاطی دارند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور UV-C می‌تواند به طرق مختلف به انسان آسیب برساند، مانند آسیب به چشم و پوست. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با عوارض لامپ uv ارا‌ئه خواهیم کرد و مباحثی نظیر عوارض لامپ uv چیست ؟ آیا اشعه ماورابنفش باعث سرطان می شود ؟

عوارض لامپ uv

عوارض لامپ uv چیست ؟

پیش از آن که به بررسی عوارض لامپ uv بپردازیم، بهتر است اطلاعاتی در رابطه با اشعه‌ی ماوراء بنفش یا uv ارائه دهیم. اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV) شکلی از تابش الکترومغناطیسی است که از خورشید و منابع مصنوعی مانند تخت‌های برنزه و مشعل‌های جوش می‌آید. تشعشع عبارت است از انتشار (ارسال) انرژی از هر منبعی. انواع مختلفی از تابش وجود دارد، از تابش بسیار پرانرژی (فرکانس بالا) – مانند اشعه‌ی ایکس و پرتوهای گاما – تا تابش بسیار کم انرژی (فرکانس پایین) – مانند امواج رادیویی. اشعه‌ی ماوراء بنفش در میان این طیف قرار دارد. انرژی آن‌ها بیشتر از نور مرئی است، اما نه به اندازه‌ی اشعه ایکس. انواع مختلفی از اشعه‌ی ماوراء بنفش بر اساس میزان انرژی آن‌ها وجود دارد. عوارض لامپ uv تا حدود زیادی به طول موج آن نیز بستگی دارد.

محدوده‌ی UV طیف تابش الکترومغناطیسی از 10 نانومتر تا 400 نانومتر است. بسته به طول موج و زمان قرار گرفتن در معرض، اشعه‌ی ماوراء بنفش ممکن است به چشم و پوست آسیب برساند. طیف UV به چهار بخش تقسیم می‌شود: (315 نانومتر تا 400 نانومتر) UVA، (280 نانومتر تا 315 نانومتر) UVB، (200 نانومتر تا 280 نانومتر) UVC، وکیوم UV (100 نانومتر تا 200 نانومتر)

در حالی که اشعه‌ی UVB به طور گسترده به دلیل اثرات مضر آن بر روی پوست انسان و ارتباط با سرطان پوست شناخته شده است، هر یک از باندهای UVA، UVB و UVC خطرات مختلفی را برای انسان ایجاد می‌کنند. تابش UVC به طول موج‌های کوتاه‌تر از 280 نانومتر اشاره دارد. این طول موج‌ها به طور کامل توسط جو ما جذب می‌شوند و هیچ تابش طبیعی UVC به سطح زمین نمی‌رسد. این طول موج‌ها از طریق منابع مصنوعی مانند LED‌های UVC در دسترس هستند.

عوارض لامپ uv چیست ؟

شدت و عوارض لامپ uv چیست ؟

شدت منابع نقطه‌ای مانند LED‌های UVC هنگامی که از طول پراکندگی گذشته است، به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد. این بدان معنی است که: 1) هر چه منبع UVC از انسان دورتر باشد، دوز کمتری در معرض آن قرار می گیرد، 2) طول جذب اشعه‌ی UVC در پوست انسان بسیار کوتاه است. به طوری که تقریبا هیچ اشعه‌ی UVC نمی‌تواند به سلول‌های زنده برسد. اثرات حاد UVC (کوتاه مدت) شامل قرمزی یا زخم شدن پوست است. عوارض لامپ uv در سطوح بالاتر می‌تواند جدی‌تر باشد.

برای قرار گرفتن در معرض مزمن (طولانی مدت)، یک خطر تجمعی نیز وجود دارد که به میزان قرار گرفتن در معرض در طول زندگی شما بستگی دارد. خطر طولانی مدت قرار گرفتن در معرض تجمعی زیاد شامل پیری زودرس پوست و سرطان پوست است. پرتوهای فرابنفش پرانرژی نوعی پرتوهای یونیزه هستند. این بدان معناست که آن‌ها انرژی کافی برای حذف یک الکترون از (یونیزه کردن) یک اتم یا مولکول دارند. پرتوهای یونیزان می‌توانند به DNA (ژن‌ها) در سلول‌ها آسیب برساند که به نوبه‌ی خود ممکن است منجر به سرطان شود. اما حتی پر انرژی‌ترین پرتوهای فرابنفش انرژی کافی برای نفوذ عمیق در بدن را ندارند، بنابراین تاثیر اصلی آن‌ها روی پوست است.

شدت و عوارض لامپ uv چیست ؟

آیا اشعه‌ی ماوراء بنفش باعث سرطان می شود؟

اکثر سرطان‌های پوست در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش نور خورشید ایجاد می‌شوند. هر دو سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی (شایع‌ترین انواع سرطان پوست) در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند دیده می‌شوند و وقوع آن‌ها معمولا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی مرتبط است. سرطان پوست همچنین با قرار گرفتن در معرض برخی از منابع دست ساز اشعه UV نیز مرتبط است.
مطالعات نشان داده‌اند افرادی که از تخت‌های برنزه کننده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوما و سرطان‌های پوستی سلول‌های سنگفرشی و بازال قرار دارند. در نتیجه مهترین شواهد از عوارض لامپ uv را می‌توان در تخته‌های برنزه کننده یافت. برخی از مردم فکر می کنند که دریافت اشعه‌ی ماوراء بنفش از تخت‌های برنزه کننده راهی ایمن برای برنزه شدن است، اما این درست نیست. در نتیجه منابع مصنوعی اشعه‌ی ماوراء بنفش نیز می‌توانند سرطان زا باشند. خوشبختانه، می‌توان از اشکال مصنوعی و عوارض لامپ uv اجتناب کرد. به عنوان مثال، به خوبی مشخص شده است که تخت‌های برنزه ناامن هستند، اما به سادگی می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد.

منبع

www.cancer.org