لامپ بخار سدیم چیست

لامپ بخار سدیم چیست ؟ لامپ بخار سدیم کم فشار یا لامپ LPSV به عنوان “لامپ گازی متفرقه” هم نامیده می شود زیرا هم دارای برخی از ویژگی های لامپهای تخلیه با شدت بالا (HID) و هم لامپهای فلورسنت است. نحوه کار لامپ بخار سدیم چیست ؟ لامپ تخلیه گازی است که از سدیم در حالت برانگیخته برای تولید نور استفاده می کند.

 

لامپ بخار سدیم چیست

 

ویژگی های ساخت لامپ بخار سدیم چیست ؟

حباب بیرونی لامپ های بخار سدیم از شیشه بوروسیلیکات ساخته شده است. سطح داخلی شیشه بیرونی با اکسید ایندیوم پوشانده شده است. این پوشش بازتابنده گرما از اکسید ایندیوم اجازه عبور نور مرئی را می دهد اما تابش مادون قرمز را به داخل لوله بازتاب می دهد که در نتیجه آن هم خروجی نور و هم دمای داخل لوله افزایش می یابد.
لوله قوس الکتریکی لامپ بخار سدیم از شیشه ساخته شده است و به منظورایجاد قوس الکتریکی به شکل U خم می شود. لوله قوس در هر دو انتها پشتیبانی می شود. لوله قوس حاوی مخلوطی از سدیم فلزی و گازهای بی اثر آرگون و نئون است.

 

ویژگی ساخت لامپ بخار سدیم چیست ؟

عملکرد لامپ بخار سدیم چیست ؟

عملکرد لامپ بخار سدیم چیست ؟ عملکرد اساسی لامپ بخار سدیم مانند دیگر لامپهای تخلیه گاز است به این معنا که قوس الکتریکی از یک لوله حاوی بخار فلزی عبور می کند. گاز شروع کننده نیز مورد نیاز است که به طور کلی مخلوطی از گازهای بی اثر آرگون و نئون است. این عملیات به این صورت است
بعد از ورود برق به لامپ، الکترودها یک قوس تولید می کنند و این قوس از طریق گاز رسانا انتقال پیدا می کند. لامپ نور صورتی مایل به قرمز را تولید می کند. جریان عبوری از مخلوط گاز بی اثر آرگون و نئون، گرما تولید می کند. این گرما سدیم فلزی را بخار می کند. با گذشت زمان، مقدار سدیم در جریان قوس افزایش می یابد و این باعث تولید رنگ نارنجی تک رنگ در طول موج 6/489 نانومتر می شود. برای عملکرد مناسب لامپ بخار سدیم، فشار معمول حدود 005/0 و دامنه دما بین 250 درجه تا 270 درجه است. اما پارامترهای نورسنجی و ویژگی های لامپ بخار سدیم چیست ؟

 

عملکرد لامپ بخار سدیم چیست ؟

ویژگی های لامپ بخار سدیم

پارامترهای نورسنجی لامپ بخار سدیم چیست ؟ ویژگی های لامپ بخار سدیم چیست؟ بازده درخشان لامپ بخار سدیم در حدود 150-200 لومن / وات است. CRI آن بسیار ضعیف است زیرا ماهیتی تک رنگ دارد. CCT آن کمتر از 2000K است و متوسط عمر آن حدود 18000 ساعت است. لامپ های بخار سدیم فوری شروع به کار نمی کنند و تقریباً 5-10 دقیقه طول می کشد تا کاملا روشن شوند. کاربرد لامپ بخار سدیم چیست ؟ لامپهای بخار سدیم برای استفاده در نورپردازی جاده و روشنایی امنیتی که رنگ جسم مهم نیست، مقرون به صرفه است. مناسب ترین کاربرد آنها برای استفاده درهوای مه آلود است.

ویژگی لامپ بخار سدیم چیست

تاریخچه لامپ بخار سدیم چیست ؟

لامپ بخار سدیم فشار پایین اولین لامپ سدیمی بود که تولید شد و با رنگ زرد تک رنگ شناخته شد. این لامپ بیشتر در اروپا استفاده شد زیرا به دلیل ضعیف بودن CRI یا رنگ نور در بازارهای دیگر مورد توجه قرار نگرفت. این لامپ در میان کارآمدترین لامپ های جهان قرار دارد زیرا از تمام جریانی که برای ایجاد نور در حساس ترین رنگ (فرکانس) به چشم انسان می خورد استفاده می کند. در مقابل، یک لامپ رشته ای باعث ایجاد نور در تمام فرکانس های مادون قرمز (غیر قابل مشاهده) تا UV در انتهای دیگر طیف می شود. انرژی مورد استفاده برای ساختن نور غیر مرئی اتلاف انرژی است زیرا به انجام کار اصلی نور الکتریکی کمک نمی کند. لامپ بخار سدیم را لامپ SOX (SO برای سدیم) نیز می نامند. مزایای لامپ بخار سدیم چیست ؟

مزایای لامپ بخار سدیم و معایب لامپ بخار سدیم

اما مزایای لامپ بخار سدیم چیست ؟ لامپ بخار سدیم، لامپ بسیار کارآمدی است و برای استفاده در مناطق بزرگ مناسب است. خروجی لومن با افزایش عمر لامپ کاهش نمی یابد (مانند LED یا رشته ها). راندمان خوب (لومن در هر وات) دارد.
معایب لامپ بخار سدیم چیست ؟ لامپ بخار سدیم دارای بدترین شاخص نمود رنگ در میان لامپ های مختلف است علاوه بر این سدیم ماده خطرناکی است که هنگام قرار گرفتن در معرض هوا می تواند خطرآفرین باشد (مانند شکسته شدن لامپ در سطل زباله). لامپ بخار سدیم در مقایسه با لامپهای متال هالید و هالوژن عملکرد رنگ بدی دارد

نحوه کار لامپ بخار سدیم

لامپ بخار سدیم بیشتر در اروپا برای روشنایی در فضای باز وجود دارد. آنها یک نور زرد تک رنگ ایجاد می کنند. گاز نئون در دمای پایینتری روشن می شود. با افزایش دما ، سدیم شروع به بخار شدن می کند و لامپ به زرد خالص تبدیل می شود.
آرگون درخشش کمتری دارد، آرگون به لامپهای کوچکتر کمک می کند تا با ولتاژ پایینتری شروع به کار کنند. لامپهای بزرگتر LPS که در بیشتر موارد در روشنایی خیابان استفاده می شوند از آرگون استفاده نمی کنند.
بخار سدیم فشار بالا از یک لوله قوس باریک تشکیل شده است که توسط یک قاب در یک لامپ پشتیبانی می شود. لوله قوس دارای فشار زیادی در داخل برای کارایی بیشتر است. سدیم ، جیوه و زنون معمولاً در داخل لوله قوس استفاده می شود. لوله قوس از سرامیک اکسید آلومینیوم ساخته شده است که در برابر اثرات خورنده مواد قلیایی مانند سدیم مقاوم است.

نقش ترانس یا بالاست لامپ بخار سدیم

متداول ترین روش برای شروع کار لامپ، شروع پالس است. یک جرقه زن در بالاست تعبیه شده است که یک پالس انرژی ولتاژ بالا را از طریق لوله قوس می فرستد. این پالس قوس را از طریق گاز زنون شروع می کند. چراغ با روشن شدن زنون آبی آسمانی می شود. سپس قوس جیوه را گرم می کند و بخار جیوه روشن می شود و به لامپ یک رنگ مایل به آبی می دهد. لامپ گرم می شود و سدیم آخرین ماده ای است که بخار می شود. بخار سدیم بیش از 240 درجه سانتیگراد به یک قوس برخورد می کند. سدیم با سایر ناخالصی ها مخلوط می شود تا نور “سفید” تری ایجاد کند. جیوه به افزودن نور طیف آبی به زرد خالص سدیم کمک می کند.
حفظ خلا دشوار است ، اکسیژن و سایر گازها می توانند به مرور زمان نفوذ کنند. گیرنده با مکش اکسیژن باقیمانده و گازهای ناخواسته یک خلا پایدار را حفظ می کند. سدیم غالباً در مخازن آمالگام در انتهای لوله قوس ذخیره می شود،

دفع لامپ بخار سدیم

سدیم موجود در این لامپ ها ماده ای بسیار فرار است. در معرض هوا سدیم ممکن است منفجر شود. لامپ سدیم نباید در حالت عادی زباله دفع شود. موارد بسیاری از آتش سوزی کامیون های زباله در هنگام شکستن لامپ های پشت وجود داشته است. لامپهای سدیم همچنین حاوی جیوه هستند. گر چه لامپهای بخار سدیم جدید نسبت به قبل جیوه کمتری دارند اما باید به طور مناسب دفع شوند

منبع

www.electrical4u.com