لامپ یو وی برای پرندگان

مدت هاست که پرورش دهندگان و علاقه مندان به پرندگان در سراسر جهان به مزایای نور خورشید و هوای تازه برای پرندگان پی برده اند. در کشورهایی مانند استرالیا ، پرندگان خانگی تقریباً همیشه در فضای باز نگهداری می شوند. بسیاری از ما از آب و هوایی برخوردار نیستیم که اجازه چنین شرایطی را به ما بدهد. هنوز هم، با استفاده از لامپ ماوراء بنفش با توجه به اندکی دانش و نبوغ، می توانیم نه تنها جذابیت بصری بلکه بسیاری از مزایای سلامتی را با استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان به دست آوریم. در ادامه لامپ یو وی برای پرندگان را بررسی می کنیم.

ضرورت استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان

چرا باید از لامپ یو وی برای پرندگان استفاده کنیم ؟ ابتدا بیایید نگاهی به تأثیر فیزیولوژیکی نور طبیعی بر روی پرنده خود بیندازیم. یکی از اصلی ترین نگرانی ها در مورد کمبود نور، مربوط به متابولیسم ویتامین D است. ویتامین D تنها ویتامینی است که به طور معمول به نوع خاصی از نور (نور ماورا بنفش ، که از خورشید می آید) نیاز دارد تا آن را به شکل فعال خود تبدیل کند. هنگامی که پرندگان در طبیعت ویتامین D را در غذای خود مصرف می کنند، بخش فرابنفش خورشید آن را به یک جز اساسی برای سلامتی آن ها تبدیل می کند. عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مشکلات کمبود ویتامین D مانند راشیتیسم در پرندگان ایجاد می کند. بنابراین استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان ضروری است.

ضرورت استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان

لامپ مادون قرمز و لامپ یو وی برای پرندگان

یکی از مزایای بارز نور UVB برای پرندگان این است که مثل ما، پرندگان هم کمی از آفتاب گرفتن لذت می برند. بسیاری از گونه های پرندگان ما از آب و هوای بسیار گرم سرچشمه می گیرند. به عنوان مثال، محبوب ترین گونه های استرالیایی از زیستگاه های نیمه خشک هستند که به طور معمول بیش از 100 درجه فارنهایت در طول روز هستند. نور مادون قرمز بسیار موثر می تواند دمای از دست رفته را جبران کند. اکنون لامپ های کوچک قرمز مادون قرمز کانون توجه در دسترس هستند که می توانند در 24 ساعت روشن بمانند.
علاوه بر این درخشش نور قرمز دلپذیر آنها باعث ناراحتی پرندگان در شب نخواهد شد. مادون قرمز نوعی تابش نور رشته ای است، دقیقاً مانند یک لامپ معمولی است. لامپ های رشته ای هنگام عبور جریان الکتریکی از یک رشته فلزی در محیط خلا نور و مقادیر مختلف گرما ساطع می کنند. بسیاری از فروشگاه های حیوانات خانگی نیز از این چراغ ها برای پرندگان تازه وارد خود یا پرندگان تحت استرس همیشه از گرمای اضافی بهره مند می شوند. به طور کلی، چراغ های مادون قرمز 75 واتی برای اکثر موارد استفاده در پرندگان هنگامی که در بازتابنده بالای قفس استفاده می شوند ، بهترین هستند.

 

لامپ مادون قرمز و لامپ یو وی برای پرندگان

مکمل های خزندگان

از نظر تئوری، طب مدرن امکان جبران کمبود نور مستقیم خورشید را با تغذیه پرنده با فرم فعال شیمیایی تولید شده مصنوعی – دقیقاً مانند مکمل های ویتامین خود ما – فراهم کرده است. یکی از موضوعات اصلی دوز صحیح است. متأسفانه ، مالکانی که با دوزهای تجویز شده سهل انگاری می کنند ، ممکن است سلامتی حیوان خانگی خود را به خطر بیندازند، زیرا ویتامین D3 ممکن است در صورت مصرف بیش از حد سمی باشد. متاسفانه ما حداقل و حداکثر سطح ایمن مکمل ها را برای اکثر گونه های حیوانات خانگی نمی دانیم. ما می دانیم که به نظر می رسد طوطی های خاصی مانند ماکائو به میزان بیش از حد به ویتامین D3 حساس هستند. در حقیقت ، وقتی پرندگان پرورشی در خارج از منزل نگهداری می شوند و مقادیر زیادی مكمل ویتامین D3 در غذای آنها استفاده شود. دریافت بیش از حد دوز ویتامین D3 مشکلات معمول شامل نارسایی کلیه ، کلسیفیکاسیون گسترده بافت و مشکلات تولید مثل ایجاد می کند. اما ضرورت لامپ یو وی برای پرندگان چیست ؟

بنابراین مسئله مکمل های ویتامین D کمی تأمل را می طلبد. اما در اکثر موارد نمی توانید مکمل ها را به طور کامل حذف کنید ، زیرا بدون دسترسی به ویتامین D فعال ، پرنده “در محیط داخلی” نمی تواند کلسیم را به طور معمول از غذای خود جذب کند و نتایج فاجعه بار است. به ویژه پرندگان جوان می توانند منقارهای خمیده و بدشکل داشته باشند و استخوان های پا را به حالت تعظیم و نرم درآورده و همراه با ناهنجاری های دنده ها و ستون فقرات باشند. بهترین اقدام استفاده از مکمل های ویتامین D3 کافی و بیش از حد و تأمین دسترسی به نور خورشید فیلتر نشده یا نور طیف کامل در هر کجا امکان پذیر است. ما می دانیم که روشنایی فلورسنت با طیف کامل باعث فعال شدن ویتامین D کافی در مرغ ها و تقریباً به طور قطع در سایر گونه های پرندگان می شود. لامپ یو وی برای پرندگان را می توان به راحتی وصل کرد و روی قفس سوار کرد یا در بالای قفس با استفاده از چراغ ها معلق کرد. اطمینان حاصل کنید که پرندگان شما نمی توانند به هیچ سیم یا لامپ برسند.

ایجاد محیط مصنوعی

با استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان محیط طبیعی پرنده خود را از نو بسازید. این کمک می کند تا ناراحتی روانی را که با تغییرات فصلی اتفاق می افتد برطرف کند. این رنگ های پر جنب و جوش را در پرهای پرنده شما به ارمغان می آورد، گرمای آرام بخشی را برای دمای ایده آل فراهم می کند.
همه ما تصاویری از پرورش دهنده و علاقه مند جدی را دیده ایم ، که پرورشگاه های پرندگان اغلب با چراغ ها و لامپ های خاص تزیین می شوند. بسیاری از این دارندگان از UVB یا “نور طیف کامل” استفاده می کنند ، که ممکن است مزایای زیادی در صورت استفاده با پرندگان همراه داشته باشد. نور طیف کامل از لوله های فلورسنت تشکیل شده است که با تولید طیف وسیعی از تابش نوری از نور طبیعی خورشید تقلید می کند. در این طیف ، اشعه ماورا بنفش بسیار مهم وجود دارد که برای پردازش ویتامین D حیاتی است و برای چشم انسان قابل مشاهده نیست. دامنه مورد نیاز ماورابنفش متوسط به نام “UVB” است که ویتامین D را فعال می کند. طبق تعریف ، چراغ های طیف کامل یا طیف وسیع دارای شاخص نمود رنگ بالایی هستند (CRI> 88) ، به این معنی که تعادل رنگ به تابش نور خورشید در هنگام ظهر شباهت دارد و دمای رنگ5000 و 6600 K را شامل می شود.
اگرچه بیشتر چراغهای طیف کامل برای بازار خزندگان هدف قرار گرفته اند ، اما روند این صنعت اکنون به چراغهای مخصوص پرندگان متمرکز شده است.

میزان اشعه لامپ یو وی برای پرندگان

هیچ اطلاعاتی در مورد میزان پرتوی ماورا بنفش مورد نیاز پرندگان داخل سالن در دسترس نیست. تنظیم و استفاده از چراغ های فلورسنت آسان است، اما برای زمان تعویض از دستورالعمل های سازنده پیروی می کنید. بیشتر آنها حداقل به مدت یک سال مقادیر مفیدی از UVB ساطع می کنند. قبل از اینکه بتوانیم سوسو زدن آنها را ببینیم باید این چراغ ها تعویض شوند. در واقع پرندگان می توانند این اثر “سوسو زدن” را در لوله ای قدیمی مدت ها قبل از ما ببینند!

منبع

www.putnamveterinaryclinic.com