لامپ uv جهت ضدعفونی

لامپ uv جهت ضدعفونی چقدر موثر است؟ جوانب مثبت و منفی لامپ uv جهت ضدعفونی چیست؟ اینها سولاتی است که در زمینه لامپ ماوراء بنفش و میکروب شناسی بسیار مطرح می شود.خصوصاً هنگامی که بحث آلودگی تلفن همراه مطرح می شود. با بیشتر و بیشتر شدن محصولات ضدعفونی کننده اشعه ماورا UV بنفش، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این محصولات ارزش امتحان دارند؟ بنابراین در این مقاله لامپ uv جهت ضدعفونی را با هم بررسی می کنیم.

لامپ uv جهت ضدعفونی

استفاده از لامپ uv جهت ضدعفونی

از اواسط قرن بیستم از لامپ uv جهت ضدعفونی استفاده شده است. با پیشرفت در فن آوری و به طور خاص در خود لامپ های UV ، طول عمر قابل اعتماد (هزاران ساعت) و اندازه کوچکتر در مقابل لامپ های UV سنتی، زمینه را برای استفاده گسترده تر فراهم کرده است. از لامپ uv جهت ضدعفونی آب ، هوا ، میوه ها ، سبزیجات ، ظروف جراحی ، رایانه ها، اسباب بازی ها و سطوح مختلف استفاده می شود. وقتی صحبت از لامپ uv جهت ضدعفونی می شود، همه انواع UV موثر نیستند. ماورابنفش به معنای “فراتر از بنفش” است و به طیف وسیعی از امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه تر (فرکانس و انرژی بالاتر) نسبت به نور بنفش مرئی اشاره دارد.

UV با کاهش طول موج و افزایش انرژی به سه نوع تقسیم می شود. این 3 نوع UVA ، UVB و UVC است. در لامپ uv جهت ضدعفونی ، فقط UVC از اشعه 100-280nm) دارای انرژی کافی بالا برای از بین بردن موثر میکروارگانیسم ها است. وقتی می خواهید یک لامپ uv جهت ضدعفونی را در خانه یا محل کار خود امتحان کنید، مطمئن شوید که طول موج UV آن در محدوده UVC 100-280 nm قرار داشته باشد.

استفاده از لامپ uv جهت ضدعفونی

لامپ uv جهت ضدعفونی و میکروب کشی

آیا لامپ uv جهت ضدعفونی و میکروب و ویروس کشی موثر است؟ بله. مطالعات نشان داده است که UVC در 254 نانومتر بر علیه همه عوامل بیماری زای ناشی از مواد غذایی ، میکروبیوتاهای طبیعی ، کپک ها و مخمرها موثر است. از آنجا که میکروارگانیسم ها دارای اندازه ها و اشکال مختلفی هستند که بر جذب اشعه ماورا بنفش آنها تأثیر می گذارد، زمان مورد نیاز برای از بین بردن هر یک از این گونه ها توسط لامپ uv جهت ضدعفونی متفاوت است . چگونه اشعه UV تولید مثل میکروب و ویروس ها را متوقف می کند ؟

عقیم سازی اشعه ماورا بنفش که به آن ضدعفونی UV یا اشعه میکروب کشی نیز گفته می شود با از بین بردن برخی از پیوندهای شیمیایی و درهم ریختن ساختار DNA ، RNA و پروتئین ها باعث می شود که میکروارگانیسم قادر به تکثیر نباشد. هنگامی که یک میکروارگانیسم قادر به تکثیر نباشد، آن را مرده می دانند زیرا نمی تواند در یک میزبان تولید مثل کند و دیگر عفونی نیست.

لامپ uv جهت ضدعفونی و میکروب کشی

مدت زمان مورد نیاز برای ضدعفونی توسط لامپ یو وی سی

چقدر زمان لازم است تا لامپ uv جهت ضدعفونی موثر واقع شود ؟ از آنجا که در عقیم سازی اشعه ماورا بنفش از انرژی UVC برای از بین بردن مولکول های زیستی استفاده می شود، اثر آن به کل انرژی اعمال شده بستگی دارد که تحت تأثیر مدت زمان قرار گرفتن در معرض و فاصله از منبع نور است. به عنوان مثال ، اگر از لامپ ماورا بنفش استفاده کنید که در ظرف 1 اینچ بالاتر از ظرف حاوی میکروب باشد ، فقط 1-2 دقیقه طول می کشد تا عقیم سازی کامل نشان داده شود. برای استریل ابزارهای جراحی در یک جعبه UV متوسط ، 5-10 دقیقه طول بکشد. برای عقیم سازی یک کابینت ایمنی زیستی 8 فوت در آزمایشگاه ، یک توصیه معمول 30 دقیقه است. البته هر روش عقیم سازی مزایا و معایب خود را دارد. تعدادی از آنها در زیر ذکر شده است.

جوانب مثبت ضدعفونی با لامپ یو وی

استفاده از لامپ uv جهت ضدعفونی راحت است و به هیچ ماده شیمیایی نیازی نیست. اشعه UVC برای انسان خطرناک است. به همین دلیل استریل UV معمولاً با استفاده از لامپ های UVC با محافظ انجام می شود. به یاد داشته باشید که از قرار گرفتن مستقیم در معرض UVC به ویژه پوست و چشم خودداری کنید.
این ماده قادر است انواع میکروارگانیسم ها از جمله باکتری های مقاوم به دارو را از بین ببرد. این یک محدودیت عمده دارد! اشعه UV فقط در مسیر نور خود، موثر است و می تواند توسط اشیا مسدود شود. اطمینان حاصل کنید که آنچه می خواهید ضدعفونی شود مستقیماً در مسیر نور UV قرار دارد. شما می توانید با استفاده از چندین لامپ ماورا بنفش برای تولید اشعه ماورا بنفش از زوایای مختلف ، این مسئله را به حداقل برسانید. یکی دیگر از محدودیت های استفاده از لامپ uv جهت ضدعفونی این است که UVC به پروتئین ها و DNA / RNA آسیب زیادی می رساند که نمی توان از آنها برای محصولات پزشکی استفاده کرد. به عنوان مثال ، عقیم سازی UVC ویروس ها به پروتئین های سطح ویروس ها آسیب زیادی می رساند که نمی توان از آنها به عنوان واکسن برای القای پاسخ های ایمنی مناسب استفاده کرد. نوع دیگری از روش “غیرفعال سازی اشعه ماورا بنفش” در محصولات زیست پزشکی برای حفظ پروتئین های سطح ویروسی در حالی که ویروس ها را غیرفعال می کند ، استفاده می شود. این روشی است که ما برای محصولات ویروس تصفیه شده UV غیرفعال خود استفاده می کنیم زیرا ما می خواهیم از پروتئین های ویروسی دست نخورده ویروس های تحت درمان با اشعه ماورا UV بنفش برای استفاده های پزشکی مانند تولید آنتی بادی استفاده کنیم. در نهایت ، پیروی از دستورالعمل های سازندگان در مورد میزان منبع نور ، زمان قرار گرفتن در معرض و اقدامات احتیاطی ایمنی برای هر دستگاهی که خریداری می کنید ضروری است.

منبع

abionline.com