مزایای لامپ led

امروزه  لامپ ال ای دی مزایای بسیار متنوعی را نسبت به سایر لامپ ها ارائه می دهند. مزایای لامپ led نسبت به لامپ های نسل قبل از آن بسیار قابل توجه است. در اینجا، بدون ترتیب خاصی، برخی از مزایای لامپ led را به همراه برخی از چالش های پیش روی این لامپ ها ذکر می کنیم.

مزایای لامپ led

مزایای لامپ led و طول عمر

از مزایای لامپ led که بسیار قابل توجه است می توان به طول عمر بالای این لامپ ها اشاره کرد. این لامپ ها به عنوان منابع نوری حالت جامد، طول عمر بسیار بالایی دارند و به طور کلی بسیار مقاوم هستند. در حالی که لامپ های رشته ای ممکن است طول عمر مورد انتظار (تا خرابی) 1000 ساعت داشته باشند، اما LED ها اغلب دارای طول عمر حداکثر 100000 ساعت – بیش از 11 سال هستند. با این حال، این رقم بسیار گمراه کننده است. در کنار مزایای لامپ led باید گفت که این لامپ ها نیز مانند سایر منابع نوری ، عملکردشان با گذشت زمان کاهش می یابد و این تخریب به شدت تحت تأثیر عواملی مانند جریان کاری و دما قرار می گیرد.
در حال حاضر با وجود مزایای لامپ led، هیچ تعریف استانداردی از طول عمر برای LED ها وجود ندارد ، اگرچه گروهای مختلف اظهار داشتند که طول عمر باید زمانی باشد که خروجی LED باید تا حدودی (مثلا 70٪ یا 50٪) از مقدار اصلی آن کاهش یابد.

مزایای لامپ led و طول عمر

مزایای لامپ led و تعمیر و نگهداری کم

عمر طولانی LED ها نیاز به تعویض لامپ های خراب را کاهش می دهد و این می تواند صرفه جویی قابل توجهی داشته باشد. مزایای لامپ led همچنین باعث نصب وسایل LED در مکان های نسبتاً غیرقابل دسترس می شود. با این حال، اگر کارهایی مانند تمیز کردن چراغ روشنایی یا انجام بررسی های الکتریکی به طور منظم انجام شود ، منابع نوری می توانند همزمان تعویض شوند

مزایای لامپ led و تعمیر و نگهداری کم

بهره وری

LEDاز مهمترین مزایای لامپ led بهره وری بالا است. ال ای دی ها منابع نوری با بازدهی بالا هستند. طبیعت جهت دار نور تولید شده توسط LED ها امکان طراحی چراغ های روشنایی با کارایی کلی بالاتر را فراهم می کند. در واقع تولید نور بالا به ازای مصرف کم برق از مهمترین مزایای لامپ led است

مصرف کم برق

از مزایای لامپ ledمصرف کم برق است. مصرف کم برق LED ها منجر به صرفه جویی در انرژی قابل توجهی می شود که اغلب می تواند باعث نصب سیستم های مبتنی بر LED ، به عنوان مثال سیگنال های ترافیکی شود. برنامه های ملی برای توسعه صنایع روشنایی موثر در حالت جامد در ایالات متحده و ژاپن با صرفه جویی بالقوه انرژی مرتبط با استفاده از LED انجام شده است.

اندازه کوچک

از دیگر مزایای لامپ led اندازه بسیار کوچک آن ها است. ال ای دی ها بسیار کوچک هستند – اندازه تراشه های LED با روشنایی بالا معمولی 0.3 میلی متر در 0.3 میلی متر است، در حالی که دستگاه های با قدرت بالا می توانند 1 میلی متر x 1 میلی متر یا بیشتر باشند. مثالهای بسیاری وجود دارد که در دسترس بودن دستگاههای کوچک و با روشنایی بالا پیشرفت چشمگیری در بازار را امکان پذیر کرده است. نمونه بارز آن در گوشی های تلفن همراه است ، جایی که ال ای دی های آبی ، سبز و سفید در اکثر مدل ها برای صفحه کلیدهای نور پس زمینه و صفحه نمایش های کریستال مایع (LCD) استفاده می شود.

روشن شدن فوری

LED ها حتی در هوای سرد به سرعت روشن می شوند و این برای برخی از برنامه های خاص مانند چراغ ترمز وسیله نقلیه یک مزیت ویژه است. از مزایای لامپ led می توان در ساخت چراغ اتوموبیل ها هم استفاده کرد.

رنگ

LED ها در طیف گسترده ای از رنگ های درخشان، اشباع شده موجود هستند (اگرچه عملکرد در طیف مختلف متفاوت است). ماژول های حاوی LED های رنگی مختلف (معمولاً قرمز ، سبز و آبی یا RGB) می توانند در طیف وسیعی از رنگ ها تنظیم شده و به راحتی کم نور شوند. ماژول های RGB طیف وسیع تری از رنگ ها را نسبت به LED های سفید یا سایر منابع نور سفید سفید ارائه می دهند ، که این یک مزیت خاص در برنامه هایی مانند صفحه نمایش کریستال مایع با نور پس زمینه (LCD) است.

محیطی

LED ها حاوی جیوه نیستند و در بسیاری از موارد طبق دستورالعمل های اروپایی اقدام به جایگزینی لحیم های حاوی سرب (که عمدتا برای تعمیر LED ها در صفحه های مدار استفاده می شوند) با مواد بدون سرب می شوند. ماهیت LED های کم مصرف نیز باعث سازگاری با محیط زیست می شود.

منبع

www.renewableenergyhub.co.uk