نحوه کار لامپ متال هالید

اولین نوع لامپ متال هالید پایدار که می توانند دمای عملیاتی بالاتری را تحمل کنند، در اوایل دهه 1960 توسط رابرت ریلینگ اختراع شد که آزمایشات قبلی چارلز پی اشتاین متز را بهبود بخشید. بعدها، لامپهای متال هالید به یکی از اصلی ترین منابع روشنایی مصنوعی تبدیل شدند که برای روشنایی مناطق بزرگ در داخل و خارج از خانه مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم نحوه کار لامپ متال هالید را بررسی کنیم

نحوه کار لامپ متال هالید

نحوه کار لامپ متال هالید چگونه است؟

نحوه کار لامپ متال هالید چگونه است؟ از آنجا که لامپهای متال هالید اساساً از لامپهای بخار جیوه نشات گرفته اند، ساخت و سازها و از برخی جهات نیز شکل ظاهری آنها کاملاً شبیه لامپهای بخار جیوه است. لامپهای متال هالید لامپهای تخلیه فشار قوی هستند که با ایجاد قوس الکتریکی از طریق جیوه بخار شده (شبیه لامپهای بخار جیوه) و هالیدهای فلزی مانند یدید نقره ، برومید نقره، سدیم یدید و غیره تولید نور می کنند. این هالیدهای فلزی به دستیابی به خروجی بالاتر نور ، کارایی بهتر و بهبود عملکرد رنگ کمک می کند و باعث می شود لامپ های MH از بسیاری جهات از لامپ های بخار جیوه برتری داشته باشند.

نحوه کار لامپ متال هالید چگونه است؟

نحوه کار لامپ متال هالید و ساختار درونی آن

نحوه کار لامپ متال هالید به گونه ای است که لامپ از یک لوله قوس جمع و جور تشکیل شده است که در داخل یک لامپ شیشه ای بزرگتر قرار دارد. خود لوله قوس از کوارتز ذوب شده ساخته شده است تا در برابر دمای عملیاتی بالای ایجاد شده از فشار بالا درون لوله قوس مقاومت کند. درون لوله قوس مخلوطی از نمک های گاز آرگون، جیوه و هالید وجود دارد. در ابتدا تخلیه از طریق گاز اتفاق می افتد تا لوله به اندازه کافی گرم شود تا جیوه بخار شود.
در حالی که جیوه دمای داخل لوله را بخار می کند تا زمانی که تمام نمک های فلزی داخل لوله نیز بخار شود و با توجه به نحوه کار لامپ متال هالید هر کدام رنگ متفاوتی می دهند. ترکیب این رنگ ها باعث می شود لامپ های متال هالید در دمای رنگ حدود 4000K نور شدید و سفید تولید کنند. لامپ های متال هالید تقریباً دو برابر لامپ های بخار جیوه کارآمد هستند، اما به اندازه چراغ های سدیم فشار بالا کارایی ندارند. یک لامپ متال هالید 400 وات حدود 38000 لومن تولید می کند، در حالی که همان لامپ HPS وات می تواند تا 50000 لومن تولید کند.

نحوه کار لامپ متال هالید و ساختار درونی آن

طول عمر لامپ های متال هالید

با توجه به نحوه کار لامپ متال هالید لامپهای متال هالید کوتاهترین طول عمر لامپهای تخلیه با شدت بالا را دارند ، که هم در مقابل بخار جیوه و هم در لامپهای HPS از بین می روند. به طور متوسط طول عمر لامپ متال هالید از 10000 تا 20000 ساعت است. به دلیل مزایایی از قبیل ارائه رنگ خوب ، تولید نور بسیار تمیز ، سفید و خروجی زیاد لومن ،

کاربرد لامپ متال هالید

با توجه به نحوه کار لامپ متال هالید در انواع مختلف برنامه ها در فضاهای باز و بسته استفاده می شوند. در اینجا برخی از رایج ترین موارد استفاده از لامپ های متال هالید ذکر شده است . نورپردازی بالا برای مکانهای داخلی بزرگ: میادین بزرگ ورزشی ، امکانات ورزشی و سالنهای ورزشی، کارخانه ها و سایر مناطق صنعتی ؛سالن های نمایش، سایر مناطق تجاری ، عمومی یا صنعتی. میادین و استادیوم های ورزشی آزاد؛ فضاهای عمومی مانند پارک ها ، اگرچه لامپ هایی مانند سدیم فشار بالا و LED بیشتر در چنین مناطقی استفاده می شود.

کاربرد لامپ متال هالید در صنعت خودرو

در چراغ های جلوی اتومبیل ، اغلب به عنوان چراغ های جلو متال یا چراغ های زنون یاد می شود. زیرا گاز داخل لوله قوس این چراغهای جلو به جای آرگون که در لامپهای متال هالید فلزی استفاده می شود ، زنون است. این لامپ های زنون HID جمع و جور ترند ، حتی در فشار بالا کار می کنند ، کارایی بیشتری دارند و لومن بیشتری نسبت به لامپ های متال هالید فلزی تولید می کنند. ساخت تلویزیون و فیلم؛ عکاسی؛ برنامه های کاربردی در فضای داخلی، غواصی ، به لطف شدت نور زیاد.

مشخصات لامپ متال هالید

کارایی – حدود 65 – 115 لومن در هر وات ، شاخص نمود رنگ از 60 – 95 برای لامپهای سرامیک متال هالید ؛ دمای رنگ – 3000 – 4000K ، با این حال برخی از لامپ ها می توانند تا 20000K برسند. طول عمر – تقریباً به طور متوسط 10000 – 15000 ساعت. وات موجود – از حدود 20 – 3000 وات و بیشتر ؛ زمان راه اندازی مجدد – زمان راه اندازی مجدد لامپ گرم ممکن است از 5 تا 10 دقیقه طول بکشد (لامپ های خاصی وجود دارد که می توانند بلافاصله دوباره از کار بیفتند).نگهداری درخشان – نگهداری درخشان لامپهای متال هالید قدیمی حدود 60٪ است و جدیدتر می تواند تا 80 – 9 برسد

منبع

www.stouchlighting.com