لامپ هالوژن چیست

بعد از لامپ های رشته ای نسل جدیدتر آن ها یعنی لامپ هالوژن وارد بازار شد. اما لامپ هالوژن چیست و چگونه لامپ های هالوژن نور مصنوعی ساطع می کنند؟ کاربرد لامپ هالوژن چیست ؟ همه این موارد سوالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ می دهیم. درک چگونگی تولید لامپ نور مصنوعی کمک می کند لامپ مناسب را برای کاربرد مناسب انتخاب کنیم.

لامپ هالوژن چیست

نحوه کار لامپ هالوژن چیست ؟

لامپ هالوژن نوعی فناوری روشنایی است که اساساً نسخه پیشرفته لامپ رشته ای است. دقیقاً مانند لامپ های رشته ای، جریان الکتریکی وارد پریز می شود و تا رشته تنگستن بالا می رود و رشته را گرم می کند. لامپ های هالوژن دارای رشته های تنگستن هستند که در یک کپسول کوارتز نگهداری می شوند و از گازهای ید و برم پر شده اند.

نحوه کار لامپ هالوژن چیست ؟ ما یک لامپ را با استفاده از فناوری مورد استفاده برای تولید نور مصنوعی طبقه بندی می کنیم. از آنجا که لامپ های هالوژن فقط پیشرفت فن آوری رشته ای است، ما آنها را به عنوان خانواده لامپ های خود طبقه بندی نمی کنیم. در عوض ما آنها را زیر مجموعه ای از خانواده لامپ های رشته ای می نامیم. لامپ هالوژن بسیار مشابه لامپ های رشته ای کار می کنند. در پاسخ به این سوال که نحوه کار لامپ هالوژن چیست باید گفت که جریان الکتریکی از پریز جریان می یابد و با پایه لامپ تماس پیدا می کند. درست مانند لامپ های رشته ای، جریان الکتریکی وارد پریز می شود و تا رشته تنگستن بالا می رود و رشته لامپ را گرم می کند. اما تفاوت در این است که رشته در یک کپسول کوارتز پر از گاز هالوژن محصور شده است، این گاز بی اثر است و از ید و برم تشکیل شده است.
جریان الکتریکی “چرخه هالوژن” را شروع می کند، جایی که ذرات سوخته از رشته تنگستن توسط هالوژن داخل کپسول کوارتز دوباره به رشته منتقل می شوند، اجازه می دهد تا این ذرات دوباره استفاده شوند. استفاده مجدد از ذرات باعث درخشندگی بالاتر و ماندگاری بیشتر لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای می شود. بنابراین هالوژن ها می توانند تا 2500 ساعت دوام بیاورند در حالی که عمر رشته های لامپهای طبیعی 800-1200 ساعت است. لامپ های هالوژن همچنین می توانند در دمای بالاتر از لامپ های رشته ای کار کنند. به همین دلیل است که شما غالباً لامپ های کوچک کوارتز هالوژن با توان 250-300 وات را مشاهده می کنید.

نحوه کار لامپ هالوژن چیست ؟

کاربرد کپسول کوارتز لامپ هالوژن چیست ؟

یک کپسول کوارتز از خالص ترین شکل شیشه ساخته شده است. در حالی که بیشتر شیشه های سنتی حاوی مواد رقیق کننده دیگری هستند ، کوارتز خالص است و اجازه می دهد لامپ با مقاومت بیشتری کار کند. احتیاط کار با کپسول کوارتز این است که روغنهای انگشتان ما آن را خراب کنند. بنابراین اگر به طور مداوم یک کپسول کوارتز را در داخل یک لامپ هالوژن لمس کنید، انگشتان شما روی عمر محصول تأثیر می گذارد.

کاربرد لامپ هالوژن

کیفیت هالوژن نور و دمای رنگ، تزئینات زیبا و روستایی در خانه را کاملاً برجسته می کند و بسیاری از متخصصان و طراحان روشنایی لامپ های هالوژن را برای اهداف مسکونی یا تزئینی توصیه می کنند. یکی از مکان هایی که از لامپ هالوژن استفاده می شود ویترین های طلافروشی است. بسیاری از فروشگاه های طلا و جواهر از منعکس کننده هالوژن برای برجسته سازی جواهرات طلا استفاده می کنند. نحوه بازتاب نور از بازتابنده آینه و جواهرات به آن لحنی گرم ، غنی می بخشد استفاده می کنند. علاوه بر این هالوژن هایی را می بینید که برای گرم کردن غذا یا پروژکتورهای قابل حمل استفاده می شوند. به دلیل کوچک بودن کوارتز، لامپ های هالوژن می توانند در این کاربردها بسیار مفید باشند.

کاربرد کپسول کوارتز لامپ هالوژن چیست ؟

جوانب مثبت لامپ های هالوژن

لامپ های هالوژن جوانب مثبتی دارند که باعث می شود کاربرد گسترده و منحصر به فردی داشته باشند از جمله این جوانب مثبت می توان موارد زیر را بررسی کرد. یکی از مزایای لامپ های هالوژن کیفیت نور است. همانطور که لامپ های رشته ای استاندارد طلایی کیفیت نور هستند (در مقایسه با سایر منابع نور مصنوعی)، هالوژن ها نیز همان استاندارد را دارند، زیرا هنوز بخشی از خانواده رشته های لامپ هستند. قابلیت کاهش نور از دیگر مزایای لامپ های هالوژن است. اگر صاحب رستوران هستید و نیاز دارید که هر کجا ممکن است بخواهید نور خود را کم کنید ، هالوژن ها یک گزینه عالی هستند.کم هزینه هالوژن با تولید مقیاس وسیع بسیاری از محصولات سنتی رشته ای ، به یکی از گزینه های نورپردازی ارزان قیمت تبدیل شد.

جوانب منفی لامپ هالوژن

مصرف ناکارآمد انرژی از جمله معایب لامپ های هالوژن است. اگرچه هالوژن ها در مقایسه با نور مصنوعی در عصر حاضر کارآیی بیشتری نسبت به یک رشته سنتی دارند، اما وقتی که به نسبت لومن به وات می رسد، هالوژن ها بسیار ناکارآمد هستند.اجزای پنهان
از آنجا که تنگستن در یک لامپ هالوژن با کوارتز محصور شده است ، احساس قدیمی و سنتی یک لامپ رشته ای از بین می رود. محدودیت هااگر فضای شما مدرن و براق است ، ممکن است بخواهید آن را با دمای کلوین بالاتر که نور خنک و تمیز می دهد ، تأکید کنید. توانایی هالوژن ها در تأمین برخی از نیازهای کاربردی محدود است. قطعات هالوژن ها به روغن های موجود در پوست حساس هستند ، که در نهایت می تواند به عمر محصول آسیب برساند.

منبع

insights.regencylighting.com