انواع لامپ های پزشکی

انواع مختلفی از لامپ های مختلف نظیر لامپ های پزشکی در بازار وجود دارد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر راهی برای درمان بیماری های ناتوان کننده بدون دارو یا جراحی وجود داشته باشد. چه می کنید؟ اگر آسیب های مزمن با استفاده از نور قابل درمان باشد ، چه می شود؟ امروزه انواع لامپ های پزشکی در سراسر دنیا برای مصارف درمانی استفاده می شود

 

انواع لامپ های پزشکی

کاربرد انواع لامپ های پزشکی

دانشمندان سال هاست که از انواع لامپ های پزشکی استفاده می کنند. برخی از طول موج های نور در دوزهای خاص می توانند باعث بهبودی بافت های سلولی شوند، اکنون مشخص شده است که نور چگونه اثرات درمانی خود را انجام می دهد. استفاده از انواع لامپ های پزشکی در درمان انواع بیماری ها از عفونت های موضعی و زخم های مزمن تا بیماری های خود ایمنی و تخریب مزمن، نتایج شگفت آور موفقی را به همراه دارد.
کار محققان بر طول موج های نوری است که در دو منطقه از طیف الکترومغناطیسی قرار دارند: طول موج های طولانی تر در منطقه قرمز و طول موج های کوتاه تر در منطقه آبی قابل مشاهده هستند

کاربرد انواع لامپ های پزشکی

اثرات آنتی بیوتیک انواع لامپ های پزشکی

برخلاف نور قرمز و NIR که باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده بدن می شود ، نور آبی با از بین بردن باکتری های عامل عفونت زخم، بهبود زخم را بهبود می بخشد. چه چیزی به این طول موج کوتاهتر نور چنین اثر آنتی بیوتیکی قدرتمندی می بخشد؟
یک توضیح این است که باکتری ها دارای مولکول های حساس به نور و غنی از آهن هستند که با جذب نور آبی، رادیکال های آزاد تولید می کنند که باکتری ها را از بین می برد. استفاده از انواع لامپ های پزشکی و نور درمانی آبی نشان داد که استفاده از نور آبی، همراه با نور مادون قرمز ، برای درمان زخم های مزمن مانند زخم های دیابتی موثر واقع می شود.

برای دستیابی به تخریب کامل کلنی های باکتریایی با نور آبی، درمان باید تکرار شود. اما با توجه به سهولت نسبی کاربرد ، نور درمانی آبی نوید بزرگی را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک های با طیف کامل می دهد، که بسیاری از آنها در حال کاهش اثر هستند. انسان ها در معرض آنتی بیوتیک های زیادی قرار دارند – از طریق منابع غذایی و استفاده بی رویه از داروهای تجویز شده – به طوری که مقاومت باکتریایی اکنون بسیار سریعتر از میزان کشف داروی جدید در حال افزایش است.

در استفاده از انواع لامپ های پزشکی باید توجه داشت که برخلاف نور مادون قرمز، که می تواند به زیر پوست نفوذ کند ، طول موج کوتاهتر از نور آبی فقط در سطح زخم قابل جذب است. فرض كنید كه لایه [بافت] ضخیم باشد.در این صورت ، شما باید دوز را افزایش دهید [برای رسیدن به همه باکتری ها]. حال سوال این است که هنگام استفاده از انواع لامپ های پزشکی، “آیا استفاده از دوز بالاتر سلولهای طبیعی را همراه با باکتری از بین می برد؟”
چرا نور آبی سلول های میزبان انسان را نیز از بین نمی برد؟ شواهدی نشان می دهد که تعداد کمی از سلولهای انسانی در مجاورت عفونت نیز پس از تابش نور آبی از بین می روند ، پاسخ هنوز روشن نیست. اما ممکن است مربوط به تفاوت در مولکول های حساس به نور موجود در باکتری ها در برابر سلول های پستانداران باشد.

 انواع لامپ های پزشکی و کاربرد

چگونه نور آبی می تواند سلول ها را همزمان از بین ببرد و تولید کند؟

یکی از اثرات نور درمانی آبی می تواند فعال سازی ژن های مسئول تقسیم سلول های پستانداران باشد. تحقیقات آنها با سلولهای موجود در کشت نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث افزایش فاکتورهای رشد می شود که منجر به تکثیر فیبروبلاست ها ، نوعی سلول بافت همبند می شود که در ترمیم زخم نقش دارد.
نور درمانی سطح پایین نیز در فعال سازی ژن های درگیر در مرگ سلول برنامه ریزی شده و در پاسخ استرس تولید شده توسط رادیکال های آزاد بسیار نقش دارد.

طیف مرئی

نور انرژی است، نوعی تابش متشکل از فوتونهایی که سطح انفرادی انرژی آنها با طول موجهای خاص مطابقت دارد. در طیف الکترومغناطیسی، نور توسط طول موج همراه با سایر اشکال انرژی، از جمله اشعه گاما، مایکروویو و امواج رادیویی مرتب می شود. نور سفید یا “طیف مرئی” که توسط لامپهای خورشیدی یا لامپهای رشته ای مثال زدنی می شود ، شامل نور آبی ، زرد و قرمز است و فقط یک بخش کوچک از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل می دهد. نور سفید بین اشعه ماورا بنفش و نزدیک به اشعه قرمز و مادون قرمز قرار دارد.
نور نزدیک به مادون قرمز طول موجهای حدود 600 تا 1100 نانومتر (نانومتر) را پوشش می دهد ، طول موج 670 نانومتر و 830 نانومتر مفیدترین هستند زیرا نور در این طول موج ها می تواند به پوست نفوذ کرده و توسط سلولهای زیرپوستی جذب شود. تعیین بهترین طول موج برای فتوتراپی ، این یک کار دشوار است. فقط از طول موج خاصی ، با شدت مشخص ، برای مدت زمان مشخص استفاده می کنیم. مطالعات نشان می دهد که اگرچه نور قرمز تا مادون قرمز طول موج های حدود 600 تا 1100 نانومتر (نانومتر) را پوشش می دهد ، طول موج 670 نانومتر و 830 نانومتر مفیدترین طیف نزدیک به مادون قرمز (NIR) هستند. از آنجا که نور در این طول موج ها می تواند به پوست نفوذ کرده و توسط سلول های زیرپوستی جذب شود ، می تواند بر روی زخم ها ، آسیب های داخلی و بیماری تأثیر بگذارد.
نور نزدیک به مادون قرمز می تواند با فعال سازی مولکول های آنتی اکسیدان که رادیکال های آزاد را “خلع سلاح” می کنند و به ترمیم و حتی معکوس آسیب آنها کمک می کند

منبع

www.wisconsinacademy.org